GRYGAR, Jakub. Koniakowská krajka Trade Mark. Vyjednávání tradice a lidovosti ve Slezských Beskydách (Koniakow Lace Trade Mark. Negotianig Tradition in Beskydy Mountin.). In HODROVÁ, Lenka and Eva KOČÁRKOVÁ. III. Antropologické symposium. 1st ed. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, p. 56-76, 20 pp. ISBN 80-86898-06-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Koniakowská krajka Trade Mark. Vyjednávání tradice a lidovosti ve Slezských Beskydách
Name (in English) Koniakow Lace Trade Mark. Negotianig Tradition in Beskydy Mountin.
Authors GRYGAR, Jakub (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Plzeň, III. Antropologické symposium, p. 56-76, 20 pp. 2004.
Publisher Aleš Čeněk
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Archaeology, anthropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/04:00031984
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86898-06-7
Keywords in English ethnography; invention of tradition; Koniaków lace;
Tags ethnography, invention of tradition, Koniaków lace
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D., učo 195563. Changed: 20/6/2009 17:51.
Abstract
Text sleduje vznik a vývoj sporu o definici Koniakowské krajky, jednoho ze symbolů Polska. Od roku 2003 začala polská i zahraniční média přinášet informace o tom, že se v Koniakowě vedle deček a ubrusů háčkuje i dámské spodní prádlo, tanga. Medializace diskuse mezi krajkářkami o přijatelnosti spojování Koniakowské krajky s dámským spodním prádlem, odkrývá významy, které jsou s krajkou spojovány, způsoby jejich stvrzování, roli sociálních sítí při prosazování argumentů z pozice moci, stejně jako i širší ekonomický kontext, na němž všichni účastníci sporu participují. Diskuse o přípustnosti spodního prádla háčkovaného z Koniakowské krajky a významech s krajkou spojovaných odhaluje, že hranice mezi tím co je a co už není Koniakowská krajka je nejasná, kontextuálně utvářená a podřízená ekonomickým záměrům účastníků sporu.
Abstract (in English)
The Koniakow Lace is regarded as a symbol of Poland. The text goes after emergency and evolution of a contest of its definition. Since 2003, Polish and foreign media have informed the traditional handcrafts like covers and tablecloths were replenished by woman's underwear - thongs. Medialization of the discussion among lace-makers on acceptability of the interconnection of Koniakow lace and woman's underwear uncovers meanings of the lace, ways of their reifications, role of social networks in production of power based arguments as well as wider economical context in which all actors are involved and from which all of them take advantage. The discussion shows how is the border between Koniakow lace and non-Koniakow lace, contextually created and subordinated to economic intentions of the participants of described clash.
PrintDisplayed: 1/6/2024 04:44