D 2006

Pojetí důvěry u adolescentů

HANŽLOVÁ, Martina a Petr MACEK

Základní údaje

Originální název

Pojetí důvěry u adolescentů

Název anglicky

The Concept of Trust in Adolescents

Autoři

HANŽLOVÁ, Martina (203 Česká republika) a Petr MACEK (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. od s. 134-140, 7 s. 2006

Nakladatel

Psychologický ústav AV ČR

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00016431

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-86174-09-3

Klíčová slova anglicky

trust; adolescence

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2007 10:49, Mgr. Martina Hanžlová

Anotace

V originále

Důvěra patří k základním předpokladům vzájemnosti, sdílení a spolupráce. Přestože její základy bývají položeny již v raném dětství, adolescence má pro utváření celistvého a stabilního pojetí důvěry rovněž velký význam. V tomto příspěvku zkoumáme pojetí důvěry u 15 až 21letých dospívajících. Předkládáme výsledky dvou studií. V první z nich uvedlo 959 českých, slovenských, skotských a francouzských adolescentů asociaci vztahující se k důvěře. Ve druhé doplnilo 490 českých dospívajících nedokončenou větu „Důvěra je...“. Výsledky potvrzují důležitost důvěry a naznačují dva hlavní koncepty: důvěru založenou na emocích jako součást vztahu a důvěru kognitivního charakteru založenou na dohodě.

Anglicky

Trust can be seen as the cornerstone of reciprocity, sharing and cooperation. Although the foundations of trust are probably set in early childhood, its forming in adolescence is of great importance as well. In this paper we explore the concept of trust in 15 to 21-year-old adolescents. We report the results of two surveys. In the first one, 959 adolescents from Czech Republic, Slovakia, Scotland and France gave one association related to trust. In the second one, 490 Czech adolescents completed the unfinished sentence “Trust is....”. Results confirm the importance of trust and suggest two main concepts: emotion-based trust as a part of the relationship and cognitive trust based on an agreement.

Návaznosti

GA406/04/0611, projekt VaV
Název: Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
Investor: Grantová agentura ČR, Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích