ZÍTKOVÁ, Jitka. Několik poznámek k metodě didaktické interpretace uměleckého textu na základní škole. (Some notes to the methodical interpretation at basic school). In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. 1st ed. Olomouc: Hanex, 2007, p. 251-256. ISBN 80-85783-72-X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Několik poznámek k metodě didaktické interpretace uměleckého textu na základní škole.
Name (in English) Some notes to the methodical interpretation at basic school
Authors ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. p. 251-256, 6 pp. 2007.
Publisher Hanex
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00031998
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-85783-72-X
Keywords in English literary education; methodical interpretation; methods of interpretation; aspects of classification; interpretative process
Tags aspects of classification, interpretative process, literary education, methodical interpretation, methods of interpretation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Zítková, Ph.D., učo 789. Changed: 12/2/2008 11:48.
Abstract
Příspěvek se zabývá didaktickou interpretací jako stěžejním pojmem literárněvýchovné teorie. Analyzuje její stávající pojímání a typy interpretačních postupů. V hlavní části pak obsahuje syntetizující návrh na klasifikaci interpretačních metod. Metody jsou rozděleny podle šesti aspektů: předmět, zaměření, charakter, funkce a způsob řízení interpretace a charakter poznávacích procesů. Základní metody interpretačního procesu doplňuje metoda prožívání a metoda hodnocení.
Abstract (in English)
The paper deals with the methodical interpretation as the fundamental term in the theory of literary education. It analyses its existing conceptions and types. In its main part it includes a synthesis - the proposal for the classification of interpretative methods. They are divided according to six aspects: the subject, the focusing, the character, the function and the ways of leading of interpretation and the character of learning process. These basic methods are completed by the method of experience and the method of appreciation.
PrintDisplayed: 16/10/2024 15:03