ČERMÁK, Ivo, Vladimír CHRZ a Kateřina ZÁBRODSKÁ. 4.48 Psychosis as a Suicide Note of Sarah Kane? In D. Robinson, N. Kelly, K. Milnes (eds.), Narrative and memory. Huddersfield: University of Huddersfield, 2007, s. 111-119. Narrative and memory. ISBN 1-86218-076-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název 4.48 Psychosis as a Suicide Note of Sarah Kane?
Název česky Je hra Sarah Kaneové Psychóza ve 4.48 dopisem na rozloučenou?
Autoři ČERMÁK, Ivo (203 Česká republika, garant), Vladimír CHRZ (203 Česká republika) a Kateřina ZÁBRODSKÁ (203 Česká republika).
Vydání Huddersfield, D. Robinson, N. Kelly, K. Milnes (eds.), Narrative and memory. od s. 111-119, 9 s. Narrative and memory, 2007.
Nakladatel University of Huddersfield
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/07:00019379
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 1-86218-076-8
Klíčová slova anglicky suicide; regression in the service of the ego; genre; symbolic order; desire
Štítky desire, Genre, suicide, symbolic order
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc., učo 27253. Změněno: 18. 6. 2009 18:22.
Anotace
The authors examine the potential connections between the last drama of the British playwright Sarah Kane and the development of her suicidal behaviour. Almost no autobiographical data about Sarah Kane are available, so the authors base their analysis on her play "4.48 Psychosis" solely. They offer three possible understandings of this drama with respect to the fact that she committed suicide: 1. A creative act with regressive elements helped Kane to cope with depression, but paradoxically drew her closer to self-destruction, 2. an analysis of drama genre (lyrical and dramatic style) enables us to explore configuration of experience and intentional models, which can help us to comprehend the future suicidal behaviour 3. Her drama is both an expression of breaking the order of the symbolical dictate through and of her own subjectivity fragmentation. It represents longing for lost wholeness which is not re-established by actualization of desire for love. This process represents gradual approaching to death as the only way out.
Anotace česky
Autoři se zabývají možnými souvislostmi mezi poslední hrou britské dramatičky Sarah Kaneové a vývojem jejího suicidálního chování. Protože nejsou dostupná téměř žádné autobiografické údaje o Sarah Kaneové, autoři se v analýze opírali pouze o její hru Psychóza ve 4.48. Nabízejí tři možné způsoby, jak rozumět hře s ohledem na skutečnost sebevraždy autorky: 1. kreativní čin s regresivními prvky pomohl Kaneové zvládnout depresi, ale paradoxně ji přiblížil k sebedestrukci, 2. analýza žánru dramatu (lyrický styl) nám dovoluje vysvětlit konfiguraci zkušenosti a intencionální modely, které nám mohou pomoci pochopit jejíá následné suicidální chování, 3. její hra je jak výrazem narušení diktátu symbolického řádu, tak fragmentace autorčiny subjektivity. Hra představuje touhu po celosti, která není znovunastolena realizací touhy po lásce. Uvedený proces reprezentuje postupné přibližování se smrti jako jedinému možnému východisku.
Návaznosti
AV0Z70250504, záměrNázev: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, projekt VaVNázev: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj
IAA7025402, projekt VaVNázev: Životní příběh a umělecké dílo
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 12:39