D 2007

Elportál -- E-learning na Masarykově univerzitě

BRANDEJSOVÁ, Jitka a Michal BRANDEJS

Základní údaje

Originální název

Elportál -- E-learning na Masarykově univerzitě

Název anglicky

ELPORTÁL -- MASARYK UNIVERSITY E-LEARNING

Autoři

BRANDEJSOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant) a Michal BRANDEJS (203 Česká republika)

Vydání

Praha, ALTERNATIVNÍ METODY VÝUKY 2007, s. 127-133, 2007

Nakladatel

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14330/07:00032053

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

978-80-7041-129-2

Klíčová slova anglicky

e-learning; elportál; IS MU

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2010 11:38, Mgr. Ľuboš Lunter

Anotace

V originále

Univerzita vytváří podmínky nejen technické a personální, ale je potřebné vytvořit take prostředí, kde se mohou uživatelé inspirovat a mít k dispozici metodiku, z níž mohou vycházet. Pedagog musí být motivován, aby se rozhodl vytvořit pro své studenty navíc nevšední e-aktivity. Existují inovátoři, kteří se pouštějí do nových e-learningových activity, existují nadšenci používající velkou měrou informačních technologie ve svém životě a tedy i ve výuce, ale co ostatní? Motivací této skupiny nejčastěji je osobní zkušenost kolegy, jak se tato e-aktivita osvědčila u studentů, jak jim tento způsob výuky ulehčil práci a zefektivnil výuku, jaký vliv měla aktivita na zapojení do výukového procesu nebo zlepšení výsledků studentů apod. Je potřeba take počítat s tím, že ne všichni pedagogové mají dostatek času k e-learningu. Proto je možné v e-learningu používat nebo začínat s drobnými aktivitami a postupně e-aktivity rozvíjet. Používanou formou na MU je tzv. rapid e-learning. Jde o elektronickou podporu výuky, která se snaží umožnit rychle ke studentům dostat studijní objekty, dělit kurz spíše na více menších aktivit, sledovat, co na studenty funguje, rychle objekty modifikovat - vylepšovat - aktualizovat a reagovat na zpětnou vazbu. Kurzy jsou na základě interakce se studenty kontinuálně vylepšovány. Rapid e-learning vyžaduje analýzu toho, co je pro konkrétní kurz užitečná elektronická podpora výuky, na co se zaměřit, čím se v poměru cena/výkon zabývat. Pro předání těchto zkušeností vznikl v roce 2006 na MU E learningový portál MU, tzv. Elportál (http://is.muni.cz/elportal/). Slouží učitelům a studentům MU pro inspiraci v rozvoji e learningu, stejně jako široké veřejnosti.

Anglicky

Apart from the aforementioned means (both technical and supportive), there must be a place where the System users have an opportunity to get acquainted with what they in fact have at their disposal in order to be able to start utilizing it. Winning a teacher over for the idea of e-learning and, most importantly, for using the e-learning tools boils down to his/her motivation to do so. While, on the one hand, there are computer enthusiasts eager to test every single novel application, there are, on the other, those who are somewhat reserved in this respect. For the latter, however, one of the motivating factors may be their colleagues' positive experience of how a certain e-learning tool proved its worth in their courses, how it boosted the efficiency of their teaching process, made their work easier, or improved their students' results. Another factor that enters the scene here and that should by no means be overlooked is that of the teacher' willingness to invest some of his/her time into mastering the e-learning tools. Since not all teachers are ready and willing to immediately delve into the pool of e-learning and explore its depths thoroughly, it may sometimes prove fruitful to get started with some simple tools (exercises) and gradually advance to the more complicated ones. One such method, called rapid e-learning, has been deployed at Masaryk University. Its primary objective is to allow the teacher to get his/her learning objects up and running as quickly as possible, divide his/her course into several small elements, monitor their efficiency, and consequently modify these according to some findings. Rapid e-learning requires that a needs analysis be conducted for the course, which subsequently provides helpful tips as regards what areas the electronic tools should target. For teachers to be able to share their experience of the e-learning applications, a portal named Elportál (available at http://is.muni.cz/elportal/) was set up in 2006.

Návaznosti

LA 168, projekt VaV
Název: Účast ČR ve výzkumném sdružení ERCIM
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Účast ČR ve výzkumném sdružení ERCIM