J 2007

"Role-playing" hry v kontextu analytické psychologie

BLINKA, Lukáš and David ŠMAHEL

Basic information

Original name

"Role-playing" hry v kontextu analytické psychologie

Name (in English)

The role-playing games in context of analytical psychology

Authors

BLINKA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic)

Edition

Československá psychologie, 2007, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.133

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022116

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000247082300007

Keywords in English

role-playing; analytical psychology; imagination; complex

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2009 14:41, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Abstract

V originále

RPG hry (hry hraní rolí) jsou hry, které jsou založeny na silném vztahu mezi hráčem a postavou, kterou hraje. Hráči obvykle mívají podobné psychosociální charakteristiky (introvertní, vzdělaný muž kolem dvaceti let). Na základě metody zakotvené teorie a analytické psychologie bylo provedeno 6 rozhovorů. Z těchto vyplynuly dvě zjištění: zaprvé, hráč se identifikuje se svou postavou na symbolickém základě. Postava je vnímána jako část osobnosti hráče, ale zároveň jako něco, co jej přesahuje. Vztah mezi hráčem a jeho postavou je částečně nevědomě směrován k nedirektivnosti, dynamice hry a otevřené budoucnosti. Zadruhé, byly identifikovány dva typy imaginace. Ve hře převládá představivost sdílená, konkrétní, s převahou narace, zatímco v mimoherní imaginaci byly fantazie objektové a měly hvězdicové směřování. Obě zjištění implikují podobnost mezi postavou (rolí) a komplexem s převahou imaginace.

In English

RPG are based on deep connection between the player and the character (the role) what he plays. The players tend to hold similar psychological types (usually introverted intelectual men about 20 years old). On basis of the grounded theory and analytical psychology there were carried out and analyzed 6 interviews in the research. Two main findings emerged: firstly, the player identifies himself with his character on the symbolic basis. The character is percieved as a part of player`s personality and simultaneously as something overlapping him. The relation between them is partially driven by unconsciousness - toward indirectness, dynamics of the game and open future. Secondly, two types of imagination were identified. In the game itself shared, concrete and narrative fantasies dominated while in out-game lone imagination the fantasies were object-related and had stellate organization. Both findings imply the simillarities between the character (role) and imaginative-based complex.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society