J 2007

"Role-playing" hry v kontextu analytické psychologie

BLINKA, Lukáš a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

"Role-playing" hry v kontextu analytické psychologie

Název anglicky

The role-playing games in context of analytical psychology

Autoři

BLINKA, Lukáš (203 Česká republika, garant) a David ŠMAHEL (203 Česká republika)

Vydání

Československá psychologie, 2007, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.133

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00022116

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000247082300007

Klíčová slova anglicky

role-playing; analytical psychology; imagination; complex

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2009 14:41, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Anotace

V originále

RPG hry (hry hraní rolí) jsou hry, které jsou založeny na silném vztahu mezi hráčem a postavou, kterou hraje. Hráči obvykle mívají podobné psychosociální charakteristiky (introvertní, vzdělaný muž kolem dvaceti let). Na základě metody zakotvené teorie a analytické psychologie bylo provedeno 6 rozhovorů. Z těchto vyplynuly dvě zjištění: zaprvé, hráč se identifikuje se svou postavou na symbolickém základě. Postava je vnímána jako část osobnosti hráče, ale zároveň jako něco, co jej přesahuje. Vztah mezi hráčem a jeho postavou je částečně nevědomě směrován k nedirektivnosti, dynamice hry a otevřené budoucnosti. Zadruhé, byly identifikovány dva typy imaginace. Ve hře převládá představivost sdílená, konkrétní, s převahou narace, zatímco v mimoherní imaginaci byly fantazie objektové a měly hvězdicové směřování. Obě zjištění implikují podobnost mezi postavou (rolí) a komplexem s převahou imaginace.

Anglicky

RPG are based on deep connection between the player and the character (the role) what he plays. The players tend to hold similar psychological types (usually introverted intelectual men about 20 years old). On basis of the grounded theory and analytical psychology there were carried out and analyzed 6 interviews in the research. Two main findings emerged: firstly, the player identifies himself with his character on the symbolic basis. The character is percieved as a part of player`s personality and simultaneously as something overlapping him. The relation between them is partially driven by unconsciousness - toward indirectness, dynamics of the game and open future. Secondly, two types of imagination were identified. In the game itself shared, concrete and narrative fantasies dominated while in out-game lone imagination the fantasies were object-related and had stellate organization. Both findings imply the simillarities between the character (role) and imaginative-based complex.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti