2007
"Role-playing" hry v kontextu analytické psychologie
BLINKA, Lukáš a David ŠMAHELZákladní údaje
Originální název
"Role-playing" hry v kontextu analytické psychologie
Název anglicky
The role-playing games in context of analytical psychology
Autoři
BLINKA, Lukáš (203 Česká republika, garant) a David ŠMAHEL (203 Česká republika)
Vydání
Československá psychologie, 2007, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.133
Kód RIV
RIV/00216224:14230/07:00022116
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000247082300007
Klíčová slova anglicky
role-playing; analytical psychology; imagination; complex
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2009 14:41, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.
V originále
RPG hry (hry hraní rolí) jsou hry, které jsou založeny na silném vztahu mezi hráčem a postavou, kterou hraje. Hráči obvykle mívají podobné psychosociální charakteristiky (introvertní, vzdělaný muž kolem dvaceti let). Na základě metody zakotvené teorie a analytické psychologie bylo provedeno 6 rozhovorů. Z těchto vyplynuly dvě zjištění: zaprvé, hráč se identifikuje se svou postavou na symbolickém základě. Postava je vnímána jako část osobnosti hráče, ale zároveň jako něco, co jej přesahuje. Vztah mezi hráčem a jeho postavou je částečně nevědomě směrován k nedirektivnosti, dynamice hry a otevřené budoucnosti. Zadruhé, byly identifikovány dva typy imaginace. Ve hře převládá představivost sdílená, konkrétní, s převahou narace, zatímco v mimoherní imaginaci byly fantazie objektové a měly hvězdicové směřování. Obě zjištění implikují podobnost mezi postavou (rolí) a komplexem s převahou imaginace.
Anglicky
RPG are based on deep connection between the player and the character (the role) what he plays. The players tend to hold similar psychological types (usually introverted intelectual men about 20 years old). On basis of the grounded theory and analytical psychology there were carried out and analyzed 6 interviews in the research. Two main findings emerged: firstly, the player identifies himself with his character on the symbolic basis. The character is percieved as a part of player`s personality and simultaneously as something overlapping him. The relation between them is partially driven by unconsciousness - toward indirectness, dynamics of the game and open future. Secondly, two types of imagination were identified. In the game itself shared, concrete and narrative fantasies dominated while in out-game lone imagination the fantasies were object-related and had stellate organization. Both findings imply the simillarities between the character (role) and imaginative-based complex.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|