2007
Sebepojetí rozumově nadaných dětí
KONEČNÁ, Věra, Šárka PORTEŠOVÁ, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁZákladní údaje
Originální název
Sebepojetí rozumově nadaných dětí
Název česky
Sebepojetí rozumově nadaných dětí
Název anglicky
Self-concept of intellectually gifted children
Autoři
KONEČNÁ, Věra (203 Česká republika, garant), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika), Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika) a Helena KOUTKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2007, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.133
Kód RIV
RIV/00216224:14230/07:00022119
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000247082300001
Klíčová slova anglicky
multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 6. 2009 17:02, RNDr. Marie Budíková, Dr.
V originále
Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí ve třídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pěti oblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování.
Anglicky
The investigation of the gifted children`s self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10 from the primary schools. Raven`s Coloured Progressive Matrices were used to screen the intelligence of the children in the classrooms. 52 gifted children (IQ>130] were compared with 73 less-gifted children (IQ<130) on five domains of the self-concept and the global self-worth (Harter`s Self-perception profile for children was used). The research revealed that gifted children have better self-concept in the domain of school competence than children from the control group. In the other domains there are no significant differences between gifted and less-gifted children. Gifted children`s global self-worth is determined especially by the field of behavioral conduct.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|