J 2007

Sebepojetí rozumově nadaných dětí

KONEČNÁ, Věra, Šárka PORTEŠOVÁ, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Sebepojetí rozumově nadaných dětí

Název česky

Sebepojetí rozumově nadaných dětí

Název anglicky

Self-concept of intellectually gifted children

Autoři

KONEČNÁ, Věra (203 Česká republika, garant), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika), Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika) a Helena KOUTKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2007, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.133

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00022119

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000247082300001

Klíčová slova anglicky

multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 6. 2009 17:02, RNDr. Marie Budíková, Dr.

Anotace

V originále

Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí ve třídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pěti oblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování.

Anglicky

The investigation of the gifted children`s self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10 from the primary schools. Raven`s Coloured Progressive Matrices were used to screen the intelligence of the children in the classrooms. 52 gifted children (IQ>130] were compared with 73 less-gifted children (IQ<130) on five domains of the self-concept and the global self-worth (Harter`s Self-perception profile for children was used). The research revealed that gifted children have better self-concept in the domain of school competence than children from the control group. In the other domains there are no significant differences between gifted and less-gifted children. Gifted children`s global self-worth is determined especially by the field of behavioral conduct.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti