PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele? (Gifted children with learning disabilities in school context problems or chalenge for teachers?). Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2007, LVII, No 1, p. 47-57, 10 pp. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele?
Name in Czech Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele?
Name (in English) Gifted children with learning disabilities in school context problems or chalenge for teachers?
Authors PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogika, Praha, UK Pedagogická fakulta, 2007, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00020285
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English gifted; learning disabled
Tags gifted, learning disabled
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 7/6/2008 21:20.
Abstract
Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem. Nejčastěji jde ve školním kontextu o existenci nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, všímá si typických rozporů v jejich schopnostech a popisuje základní překážky, bránící včasnému odhalení nadprůměrného potenciálu i specifických poruch učení. Ukazuje, že právě populace nadaných dětí s SPU bývá identifikována velmi pozdě, většinou až na střední škole ve chvíli, kdy přetrvávající porucha učení a neúspěšná snaha o její překonání výrazně znemožnily rozvoj nadání a snížily studentovy aspirace své schopnosti dále rozvíjet. V další části příspěvku věnuje autorka pozornost otázkám sociální a emocionální adaptace této specifické populace nadaných. Na základě detailní analýzy empirických výzkumů, týkajících se důsledků nepochopení podstaty školních problémů ukazuje, že právě tato dětská populace vykazuje tendenci k intenzivní frustraci v určitých předmětech, trvale očekává selhání, neúspěch, ale paradoxně projevuje strach z úspěchu a obavy z prokázání svých mimořádných schopností. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány. Těmto požadavků v zahraničí nejlépe odpovídají speciálně vytvořené nápravné programy, zaměřené na rozvoj nadání a nápravu handicapů, dílčí akcelerace v oblasti nadprůměrných schopností a náprava handicapu s pomocí speciálního pedagoga, vytvoření individuální vzdělávacího plánu zohledňujícího rozvoj nadání i nápravu handicapu, případně vytvoření speciálních tříd pro mimořádně nadané žáky s poruchou učení. Odborné prameny však opakovaně zdůrazňují, že při volbě jakéhokoliv vzdělávacího opatření je vždy nutné vycházet ze základních vzdělávacích potřeb nadaných dětí s poruchami učení. Na prvním místě je rozpoznání nadprůměrných schopností i dílčích handicapů, zaměření vzdělávacího programu na rozvoj nadání a vytvoření vzdělávacího prostředí, jež by respektovalo individuální odlišnosti a rozvoj efektivních kompenzačních strategií. Daná problematika je v současnosti jednou z nejintenzivněji řešených oblastí psychologie a pedagogiky nadaných, zejména v angloamerických zemích.
Abstract (in English)
Gifted children with disabilities form, according to competent resources, an extremely heterogeneous group of children, with respect to school and psychic problems, special needs and consequently with respect to diagnostical and interventional approaches towards it. The goal of the presented artcle is to present typical school problems of these children, ways of their identication and typical cognitive abilities (profile), to compare the magnitude of the disparities between their strengths and weaknesses, to describe, analyse and specify possible significant differences in teachers and parental evaluations of child s abilities and handicaps and consequently, to explain possible negative interference of these judgements with full development of child s abilities.
Links
GA406/06/0676, research and development projectName: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 31/5/2024 15:54