2005
Zbierka vybraných úloh z medzinárodnej biologickej olympiády
SLANINOVÁ, Miroslava, Blanka LEHOTSKÁ, Bohuslav UHER a Pavol ELIÁŠZákladní údaje
Originální název
Zbierka vybraných úloh z medzinárodnej biologickej olympiády
Název česky
Sbírka vybraných úloh z mezinárodní biologické olympiády
Název anglicky
Collection of selected exercises used for international biology olympiad
Autoři
SLANINOVÁ, Miroslava, Blanka LEHOTSKÁ, Bohuslav UHER a Pavol ELIÁŠ
Vydání
1. vyd. Bratislava, 140 s. 2005
Nakladatel
Iuventa
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
10600 1.6 Biological sciences
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
ISBN
80-8072-042-8
Klíčová slova anglicky
exercise; biology; international biology olympiad
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 6. 2007 17:33, RNDr. Bohuslav Uher, Ph.D.
V originále
Biológia je jedným z najprogresívnejších vedných odborov v súčasnosti. Denne dostávame množstvo informácií o nových liečebných postupoch, moderných technológiách a množstve nových objavov vo všetkých oblastiach biológie. Oblasti biológie ako bunková biológia, molekulárna biológia a genetika sa dnes podieľajú na výskume objektov botaniky, zoológie, mikrobiológie a virológie a samozrejme aj antropológie. Na druhej strane poznatky z botaniky, zoológie, mikrobiológie, ale aj etológie a odborov úzko prepojených so životným prostredím ako ekológia, environmentalistika, geológia, či geografia prispeli ku komplexnejšiemu pochopeniu procesov odohrávajúcich sa v našom okolí. Poznatky z týchto oblastí výraznou mierou smerujú k ochrane životného prostredia a prispievajú k riešeniu mnohých environmentálnych problémov. Takéto smerovanie výskumu si vyžadovalo v prvom rade zmenu prístupu k štúdiu daného objektu z pôvodne statickej deskriptívnej formy na formu dynamickú, komplexnú. Je značná škoda, že vzhľadom na stále narastajúce množstvo poznatkov sa v našom školskom systéme takýto prístup vo výraznejšej miere nepresadil. Vzhľadom k možnostiam Slovenskej komisie Biologickej olympiády je v súčasnosti nereálne zasahovať do učebných osnov. Zostavením tejto zbierky chceme žiakom, ktorí majú hlbší záujem o prírodné vedy, priblížiť komplexný charakter úloh, ktoré sa riešia na Medzinárodnej biologickej olympiáde.
Česky
Biologie je jedným z nejprogresívnejších vědných oborů v současnosti. Denně dostáváme množstvo informací o nových léčebných postupech, moderných technologijích a mnoho nových objevů ve všech oblastech biologie. Oblasti biologie ako buněčná biologie, molekulární biologie a genetika se dnes podílejí na výskumu objektů z botaniky, zoologie, mikrobiologie a virologie a samozřejmě aj z antropologie. Na druhé straně poznatky z botaniky, zoologie, mikrobiologie, ale aj etologie a oborů úzce přepojených se životním prostředím jako ekologie, environmentalistika, geologie, či geografie přispěli k komplexnějšímu pochopení procesů odohrávajících se v našem okolí. Poznatky z těchto oblastí výraznou mírou směrují k ochraně životního prostředí a přispívají k řešení mnohých environmentálních problémů. Také směrování výzkumu jsi vyžadovalo v první řadě změnu přístupu ke studiu daného objektu z původne statické deskriptívní formy na formu dynamickou, komplexnou. Je značná škoda, že vzhledem na stále narastající množstvo poznatků se v našem školském systému taký přístup vo výraznejší míře nepřesadil. Vzhledem k možnostem Slovenské komise Biologické olympiády je v současnosti nereální zasahovat do učebných osnov. Sestavením této sbírky chceme žákům, kteří mají hlubší zájem o přírodní vědy, přiblížit komplexní charakter úloh, které se reší na Mezinárodní biologické olympiádě.
Anglicky
Biology is the one of the most advanced domain of science today. Daily, we get a lot of information about new therapeutic techniques, modern technolgies and many new discoveries of all departments of biology. This direction of research and science needed at first time the changing of aproach in study of biological objects from primary static descriptive form to dynamic and comprehensive form. It is a greate worse, that this modern aproach has not been carried into Slovak school system. With regard to possibilities of Slovak committee of Biology olympiad it is not possible to chang the curriculum for secondary schools. Therefore by this collection of exercises, we want help student, who has deeper interests in natural sciences, and zoom in complex characteristics of exercises, wich are used in International Biology Olympiad.