2006
Ikonografie středověkých kachlů jako pramen lidové kultury
LOSKOTOVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Ikonografie středověkých kachlů jako pramen lidové kultury
Název anglicky
Iconography in the tiles of Middle Ages as a source of folk culture
Autoři
LOSKOTOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Středověké a novověké zdroje tradiční kultury, od s. 109-120, 11 s. 2006
Nakladatel
Ústav evropské etnologie FF MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00018743
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-239-7984-1
Klíčová slova anglicky
Middle Ages; stove tiles; folk culture
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 9. 2011 12:44, PhDr. Irena Loskotová, Ph.D.
V originále
Během 15. století se zdobená kachlová kamna stala běžnou součástí nejen měšťanských, ale často i vesnických domácností. Tvůrci těchto kamen pocházeli z prostředí, pro které kamna vytvářeli, takže jejich ikonografii můžeme v té době jednoznačně nazvat pramenem lidovým. Reliéfní výzdoba kachlů ovlivňovala a současně byla ovlivňována velkou skupinou obyvatelstva různého sociálního postavení. Největší vliv si při výběru námětů po celý středověk i raný novověk uchovalo katolické náboženství, nejmocnější duchovní síla evropského středověku. Na čelních vyhřívacích stěnách komorových kachlů se objevují zpočátku především křesťanské, záhy však i světské výzdobné motivy. Reliéfní výzdoba kachlů odráží bohatý duchovní život širokých lidových vrstev společnosti.
Anglicky
In the course of the 15th century the decorative-tiled stove became a common household feature in town and vilage alike. These stoves were made by artisans from the local community, as such we can state plainly that their iconography has its source in folk culture. The relief decoration of tiles was an inspiration for and simultaneously was inspired by a large proportion of populations of diverse social ranks. Throughout the Middle Ages and early modern times, the greatest influence in terms of theme was brought to bear by Roman Catholicism, the most powerful religion in the Europe of the Middle Ages. On the frontal heating walls of early chambers tiles for the most part we see Christian motifs, later these are accompanied by motifs of secular themes. The relief decoration of these tiles reflects the great importance of spirituality for a great many people across social divides.
Návaznosti
MSM0021622427, záměr |
|