ŠMAJS, Josef. K problému evoluční gnoseologie (On the problem of evolutionary epistemology). Filosofický časopis. 2007, vol. 55, No 2, p. 189-208, 19 pp. ISSN 0015-1831.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K problému evoluční gnoseologie
Name (in English) On the problem of evolutionary epistemology
Authors ŠMAJS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Filosofický časopis, 2007, 0015-1831.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.011 in 2001
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00032123
Organization unit Faculty of Arts
UT WoS 000246811000003
Keywords in English Evolutionary epistemology evolution knowledge genetic memory of living systems socio-cultural information
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Naďa Voráčová, učo 62883. Changed: 16/6/2009 16:12.
Abstract
Evoluční gnoseologie se od klasické gnoseologie odlišuje tím, že lidské pojmové poznání chápe nejen jako získávání sociokulturní informace, ala také jako ontickou proceduru kultury. Hájí tezi, že poznání je nutnou podmínkou existence všech otevřených nelineárních systémů s vnitřní informací a že proto poznávají všechny živé i kulturní systémy. Tato ústřední teze se v článku konkretizuje metaforou tří čtení skutečnosti: informace získávaná prvním čtením se ukládá do genetické paměti živých systémů; druhým čtením se formuje informační obsah neuronální paměti živočichů s CNS; třetím čtením se získává pojmově kódovaná sociokulturní informace. V této souvislosti se připomíná, že sociokulturní adekvátnost poznání (pravda) nemůže mít stejný ontický korelát, jaký má biotická adekvátnost poznání (správnost).
Abstract (in English)
Evolutionary epistemology differs from classical epistemology in that human conceptual knowledge is understood not only as the acquisition of socio-cultural information, but also as the ontic procedure of culture. The thesis is advanced that knowledge is the necessary condition of the existence of all open non-linear systems with internal information, and that therefore all living and cultural systems are able to know. That central thesis is made concrete in this paper by the metaphor of the three readings of reality: information gained by the first reading is preserved in the genetic memory of living systems; information gained by the second reading forms the informational content of the neuronal memory of animals with a CNS; that gained by the third reading is conceptually-coded socio-cultural information. In this context it is pointed out that the socio-cultural adequacy of knowing (truth) cannot have the same ontic correlation as the biotic adquacy of knowing (correctness).
PrintDisplayed: 31/5/2024 02:38