D 2007

Rámcový (školní) vzdělávací program ve vztahu k duševním a behaviorálním poruchám - Alzheimerova choroba

ŠIBOR, Jiří a Luboš HOLÝ

Základní údaje

Originální název

Rámcový (školní) vzdělávací program ve vztahu k duševním a behaviorálním poruchám - Alzheimerova choroba

Název anglicky

General (School) Educational Framework Referring To Mental and Behavioural Disorders - Alzheimer Disease

Autoři

ŠIBOR, Jiří a Luboš HOLÝ

Vydání

Brno, XXV. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, od s. 61, 1s +CD ROM, 2007

Nakladatel

Univerzita obrany

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7231-228-3

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 6. 2007 09:36, Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.

Anotace

V originále

Duševní a behaviorální poruchy jsou provázeny řadou sociálních předsudků a stigmat. Škola by mj. měla sehrát roli primární prevence v této oblasti. Rámcové vzdělávací programy pro základní školy a gymnázia zavádí nový učební předmět Výchova ke zdraví, jehož součástí by se psychiatrická témata měla stát. Závažným problémem duševního zdraví 21. století je Alzheimerova choroba (A. CH.). A. CH. je nejčastěji se vyskytující demencí. Ve svých důsledcích je A. CH. nesmírný problém jak zdravotní, tak ekonomický a společenský. Četnost této choroby roste s věkem a populace celosvětově stárne. A. CH. se podle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí) řadí do diag-nostické jednotky F00–F09 Organické duševní poruchy, a současně se řadí k neurodegenerativním onemoc-něním. Předkládaný text zpracovává komplexně problematiku A. CH., a tím reaguje na potřebu tvorby integro-vaných studijních materiálů pro stávající a budoucí pedagogy učebního předmětu Výchova ke zdraví.

Anglicky

Mental and behavioural disorders are accompanied by a number of social prejudice and stigmas. The school should be a power behind the primary prevention in this sphere. Educational framework meant for basic and gram-mar schools is going to introduce a new school subject Teaching to Our Health which should undoubtedly include psychiatrical topics. Alzheimer disease (A. D.) has become a very serious problem of mental health in 21st century. A. D. is the most frequent kind of dementia. Consequently A. D. is not only an example of great health problem but also economical and social one. The prevalence of this disease increases with the age and the worldwide popu-lation grows old. A. D. according to ICD-10 (International Classification of Diseases) ranks among the diagnostic units F00-F09 Organic mental disorders and it can also be considered the neurodegeneration disease. The sub-mitted text comprehensively processes the problems of A. D. and thus response to our needs to create integrated studying materials for both current and future teachers of the above mentioned subject Teaching to Our Health.