D 2007

Aikidó jako prostředek psychosociální edukace

REGULI, Zdenko

Basic information

Original name

Aikidó jako prostředek psychosociální edukace

Name (in English)

Aikido as a resource for psycho-social education

Authors

REGULI, Zdenko (703 Slovakia, guarantor)

Edition

Brno, Výzkum a rozvoj v sociálních vědách a vědách o sportu. Sborník ze semináře Prezentace výsledků rozvojových a výzkumných projektů a jejich diskuze, p. 75-80, 6 pp. 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/07:00032180

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-7315-146-1

Keywords in English

martial arts; aikido; psycho-social education

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2009 09:43, doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.

Abstract

V originále

Nácvik technických prvků v úpolových sportech předpokládá sociální interakci spolucvičenců. Sebeobranná akce je krajním způsobem řešení krizové situace. Nácvik úpolových technik představujících modely takovýchto situací, se v aikidó řídí komunikačními principy: akceptace, vedení, kontrola, aktivita. Úpoly v komunikaci používají dotek, který je nejdůvěrnějším prostředkem poznávání toho druhého.

In English

Combat sports practising include social interaction of participants. Self-defence is an extreme way of solving crisys situation. Combat sports practising is aimed to solve model situations. There are four communication principles in aikido: acceptance, leading, control, and activity.