2007
Künstlerische Aufgabe, Liturgie und Stil. Überlegungen zu Santinis Entwurf für Stift Rajhrad/Raigern
KROUPA, JiříZákladní údaje
Originální název
Künstlerische Aufgabe, Liturgie und Stil. Überlegungen zu Santinis Entwurf für Stift Rajhrad/Raigern
Název česky
Umělecká úloha, liturgie a styl: Úvahy nad Santiniho projektem pro rajhradský klášter
Název anglicky
The artistic intention, liturgy and the style: The considerations on Santinis project for Monastery in Rajhrad near Brno
Autoři
KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant)
Vydání
První vyd. Bratislava, Barbara Balážová (ed.), Generationen - Interpretationen Konfrontationen. od s. 205-214, 10 s. 2007
Nakladatel
Ústav dejín umenia Slovenskej akadémie vied
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/07:00022374
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-968682-9-2
Klíčová slova anglicky
Jan Santini-Aichl; Moravian baroque; the architectural intention and style
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 6. 2008 16:55, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
V originále
Die bedeutendste Interpretation des Raigerner Entwurfs von Santini-Aichl hat in der letzten Zeit Ulrich Fürst geliefert. Am Grund seiner Entdeckungen und Stiftsarchivalien kann man nun erneut über Bedeutung der künstlerischen Aufgaben in der Zeit des Raigerner Probsts Anton Pirmus (1676-1744) und später während der Zeit Othmar Conrads (1729-1812) nachzudenken. In dieser Situation können wir nach einer Analyse aller visuell bedeutenden Elemente am Kirchenbau und nach der Erklärung ihrer Bedeutung im Zusammenhang der künstlerischen Aufgaben und Stilformen noch weiter gehen: wir können nämlich versuchen, diese im sozial-kulturellen Kontext der jeweiligen zeitgenössischen Mentalitäten zu erklären.
Česky
Nejvýznamnější interpretaci rajhradského Santiniho projektu vypracoval v poslední době Ulrich Fürst. Na základě jeho zjištění a dalších klášterních archiválií je nyní možné znovu přemýšlet nad významem umělecké úlohy v době rajhradského probošta Antonína Pirmuse (1676-1744) a později během doby Otomara Conrada (1729-1812). V této situaci můžeme po analýze všech vizuálně významných prvků na chrámové stavbě a po objasnění jejich významu v souvislosti uměleckých úloh a stylových forem jít ještě dále: můžeme se totiž pokusit, vysvětlit je v socio-kulturním kontextu dobových mentalit.
Anglicky
A german art historian Ulrich Fürst elaborated he most important interpretation of Santinis project for Monastery Rajhrad near Brno in the last times. On the ground of his findings and the other archives sources there is a possibility now to think over the importance of the artistic task of the project during a period of Anton Pirmus (1676-1744) and later one of Otomar Conrad (1729-1812) once again. In this situation we can - after the analysis of the all visual constitutional elements on the church building and after the clarification of their significance in the relationship of the artistic intentions and stilistic forms go further: we can try to explain them in social-cultural context of the mentalités of the baroque period.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|