D 2007

Künstlerische Aufgabe, Liturgie und Stil. Überlegungen zu Santinis Entwurf für Stift Rajhrad/Raigern

KROUPA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Künstlerische Aufgabe, Liturgie und Stil. Überlegungen zu Santinis Entwurf für Stift Rajhrad/Raigern

Název česky

Umělecká úloha, liturgie a styl: Úvahy nad Santiniho projektem pro rajhradský klášter

Název anglicky

The artistic intention, liturgy and the style: The considerations on Santinis project for Monastery in Rajhrad near Brno

Autoři

KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant)

Vydání

První vyd. Bratislava, Barbara Balážová (ed.), Generationen - Interpretationen Konfrontationen. od s. 205-214, 10 s. 2007

Nakladatel

Ústav dejín umenia Slovenskej akadémie vied

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/07:00022374

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-968682-9-2

Klíčová slova anglicky

Jan Santini-Aichl; Moravian baroque; the architectural intention and style

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 6. 2008 16:55, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.

Anotace

V originále

Die bedeutendste Interpretation des Raigerner Entwurfs von Santini-Aichl hat in der letzten Zeit Ulrich Fürst geliefert. Am Grund seiner Entdeckungen und Stiftsarchivalien kann man nun erneut über Bedeutung der künstlerischen Aufgaben in der Zeit des Raigerner Probsts Anton Pirmus (1676-1744) und später während der Zeit Othmar Conrads (1729-1812) nachzudenken. In dieser Situation können wir nach einer Analyse aller visuell bedeutenden Elemente am Kirchenbau und nach der Erklärung ihrer Bedeutung im Zusammenhang der künstlerischen Aufgaben und Stilformen noch weiter gehen: wir können nämlich versuchen, diese im sozial-kulturellen Kontext der jeweiligen zeitgenössischen Mentalitäten zu erklären.

Česky

Nejvýznamnější interpretaci rajhradského Santiniho projektu vypracoval v poslední době Ulrich Fürst. Na základě jeho zjištění a dalších klášterních archiválií je nyní možné znovu přemýšlet nad významem umělecké úlohy v době rajhradského probošta Antonína Pirmuse (1676-1744) a později během doby Otomara Conrada (1729-1812). V této situaci můžeme po analýze všech vizuálně významných prvků na chrámové stavbě a po objasnění jejich významu v souvislosti uměleckých úloh a stylových forem jít ještě dále: můžeme se totiž pokusit, vysvětlit je v socio-kulturním kontextu dobových mentalit.

Návaznosti

MSM0021622426, záměr
Název: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura