A 2007

Reading skills of Student of Faculties of Education

NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ a Jana DOLEŽALOVÁ

Základní údaje

Originální název

Reading skills of Student of Faculties of Education

Název česky

Čtenářské dovednosti studentů učitelství na Pedagogických fakultách

Autoři

NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika) a Jana DOLEŽALOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

první. Berlín, Book of Abstracts, 2007

Nakladatel

DGLS

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Audiovizuální tvorba

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00022457

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-9809663-6-8

Klíčová slova anglicky

reading skills; reading strategies; students

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 12. 12. 2007 12:54, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. In three consequent years the survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their basic school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. This can be changed by young teachers provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies. The first year students' reading skills are also tested for which we adopted two texts from the PISA project. Students answer questions regarding the texts and then they view the texts from the professional perspective, assessing and comparing them.

Česky

V příspěvku popisujeme výsledky průzkumu, který zjišťoval čtenářské dovednosti a čtenářské strategie studentů dvou pedagogických fakult v ČR.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání