J 2007

Introduction of the Election Cycle Model: The Case of the Czech Republic 2006-2007

EIBL, Otto a Anna MATUŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Introduction of the Election Cycle Model: The Case of the Czech Republic 2006-2007

Název česky

Model volebního cyklu: Případ České republiky 2006-2007

Autoři

EIBL, Otto (203 Česká republika, garant) a Anna MATUŠKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Středoevropská politická studia, Brno, MPU, 2007, 1212-7817

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50601 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00022474

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

Czech Republic; ČSSD; Election Cycle Model; Elections; ODS; Political communication; Professionalization

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 8. 2007 11:51, Mgr. Otto Eibl, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of this paper is to analyze how political marketing was used and applied in the 2006 electoral campaign and how marketing influenced and changed party behaviour (even after the elections). Political marketing can be described as the use of marketing concepts and methods in politics. It allows us to analyze political parties from a new and different perspective. We focus mainly on the relevant political actors (who were successful in entering Parliament), with special attention to the campaign of the Social Democrats (ČSSD). The objectives of this paper are to analyze the electoral process as a changing and evolving activity and to answer the following questions: How did the party formulate its strategy and how did it use political communication? Second, how was the campaign organized? Third, what attitude do Czech political parties hold towards campaigning and elections and what changes may be expected in this area? Methodologically, we will approach the topic by introducing the Election Cycle Model. This is a heuristic model which examines elections, campaigning and governing as mutually influenced processes. We are aware that the model was tailor-made for the 2006 Czech Elections but it still offers a very solid framework for further analysis of party behaviour.

Česky

Článek analyzuje aplikaci technik politického marketingu ve volební kampani vztahující se k volbám do PSP ČR v roce 2006. Důraz je kladen i na analýzu chování politických aktérů (zejména ODS a ČSSD) po volbách.

Návaznosti

MSM0021622407, záměr
Název: Politické strany a reprezentace zájmů v soudobých evropských demokraciích
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Politické strany a reprezentace zájmů v soudobých evropských demokraciích