2007
Minimalanforderungen bei der Formulierung von Zustandsveränderungen
WAGNER, RolandZákladní údaje
Originální název
Minimalanforderungen bei der Formulierung von Zustandsveränderungen
Název česky
Minimální požadavky na konstrukce vyjadřující změnu stavu
Název anglicky
Minimal requirements for coding accomplishment predicates
Autoři
WAGNER, Roland (276 Německo, garant)
Vydání
1. vydání. Brno, Německý jazyk a literatura ve výzkumu a výuce. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 206, řada cizích jazyků č. 10. od s. 226-231, 5 s. 2007
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00032304
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-4324-4
Klíčová slova anglicky
nominalization; accomplishment; German as foreign language;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2010 09:34, Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
V originále
In dem Beitrag werden die Probleme von DaF-Lernern bei der Formulierung von Zustandsveränderungen behandelt, die sich oft ergeben, sobald sie Nominalisierungen vom Typ "Steuersenkung" mit Hilfe von verbalen Strukturen reformulieren sollen. Ich schlage ein dreistufiges Modell der Planung von Äußerungen vor, anhand dessen das Minimum an Wissen identifiziert werden kann, das Lerner zur Bewältigung dieser Aufgabe benötigen. Dieses Modell wird anschließend anhand eines Mikrokorpus aus 15 Prädikaten empirisch getestet.
Česky
Pod názvem "Minimální požadavky na konstrukce vyjadřující změnu stavu" se skrývá pokus co nejpřesněji určit, které informace student německého jazyka potřebuje, aby byl schopný úspěšně přeformulovat nominální syntagma typu "zvýšení daní" do verbální konstrukce.
Anglicky
The paper deals with problems that Czech learners of German have in formulating change-of-state-predicates (accomplishments), when they are asked to denominalize nominalizations of the type "tax increase". I suggest a three-stage model which allows to identify the minimum of information necessary for the learner to fulfill this task. The model is checked than against empirical evidence from some of the most common accomplishment predicates in textbooks.