2007
Hygiene in First Republic Schools
ČAPKA, František a Jaroslav VACULÍKZákladní údaje
Originální název
Hygiene in First Republic Schools
Název česky
K problematice hygieny na školách první republiky
Autoři
ČAPKA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Jaroslav VACULÍK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Řehulka, E.et al.School and Health 21, t.2, od s. 43-50, 8 s. 2007
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00050802
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-138-6
UT WoS
000264733100005
Klíčová slova česky
hygiena;škola;první ČSR
Klíčová slova anglicky
hygiene;school;the first Czechoslovak Republic
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2012 15:35, prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
V originále
The analytical text deals with the interior arrangement of school building. The primary requirement was large, airy classrooms in newly designed school buildings with sufficient and efficient ventilation and correct, hygienic heating. The classrooms were to be equipped with high and wide windows with narrow gaps between the window panes to reduce the necessary artificial lighting of the classrooms. Further requirements included correctly sized classroom furniture (desks and seats), appropriate writing equipment, blackboard chalk, textbook print etc. Discussions were held about the beginning time of school lessons, correct timetable structure and scope of homework, without final settlement of the issues. A clear preference was expressed for morning lessons over afternoon lessons, even though this was often impossible to put in practice, as the increased population made it nearly impossible even to keep the stipulated number of pupils per classroom (there were requests for even further reduction of the number of pupils per classroom below 60).
Česky
Analytický text se zabývá vnitřním uspořádáním školní budovy. Na první místo se dostal požadavek, aby se při projektování nových škol pamatovalo na velké, vzdušné učebny s dostatečným a účelným větracím zařízením a správným hygienickým vytápěním. Učebny měly mít vysoká a široká okna s úzkými meziokenními prostorami, umělého světla mělo být používáno co nejméně. Přirozeně byly dále zdůrazněny požadavky na nábytek ve třídě, zejména se striktně žádalo dodržování správných parametrů pro školní lavice (výšku sedadel a psací desku) a také pro podobu psacích potřeb, nátěru školní tabule, tisku v učebnicích apod. Spíše diskutována zůstávala otázka počátku školního vyučování, správného rozvrhu hodin a stanovení rozsahu domácích úkolů. Jednoznačně se preferovalo dopolední vyučování před odpoledním, i když praxe to často nedovolovala; výrazný populační nárůst žáků činil problémy s dodržováním stanového počtu žáků ve třídě, když se navíc ozývaly hlasy po dalším snižování limitu 60 žáků.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|