2007
Teachers profession and teachers stress
ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁZákladní údaje
Originální název
Teachers profession and teachers stress
Název česky
Profese učitele a učitelský stres
Autoři
ŘEHULKA, Evžen (203 Česká republika, garant) a Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
2007
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00019463
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
teachers teachers profession teachers stress gender
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 1. 9. 2007 23:54, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
Teaching is profession with long tradition and it developed from regular work to profession and whether these are mere special skills or a particular occupation (profession), that is the issue being discussed till now. A certain compromise is the characterization of teaching as a semi-profession, even when countries with a long cultural tradition understood the teaching as a profession especially defined and demanding preparation work. One of possibly definition of teaching profession including its overall teacher training is the view from the aspect of profession demands. Here, we encounter with the phenomenon of teachers stress, which represents specific complex of stresses and stress reactions, which characterize teaching in an interesting way and enable certain understanding of the principle of this profession. We distinguish, in teachers stress, component: 1.physical 2.sensor 3.cognitive 4.emotional 5.social Our more than ten-year researches show, that by researching teachers stress it is important to observe gender criterion, which revealed to be more important than work experience length or teaching qualification. Unexpectedly high was physical load of teaching profession, which reaches to middle rates being comparable with a driver, shop assistant or building inspector profession. However physical load does not disable teachers work performance, his failure decreases quality of pedagogical activity. Other significant stresses are shown by teaching profession in the area of emotion, especially in women. If social stress occurs together with emotional stress, it comes to significant reciprocal strengthening. In teachers men we find raising rates of sensor and cognitive stress. We assume that teachers profession is well comprehensible and defined by stress studying and working with stress may be one of the basic arrangements when keeping quality pedagogical performance.
Česky
Učitelství je profese s dlouhou tradicí a vyvíjelo se od zaměstnání k profesi a o tom, zda jde o pouhé speciální dovednosti či o zcela konkrétní povolání (profesi) se vedou spory dodnes. Určitým kompromisem je charakterizování učitelství jako semi-profese, i když země s velkou kulturní tradicí vždy chápali učitelství jako profesi se speciálně definovanou a náročnou přípravou. Jednou z možností vymezení učitelské profese včetně celé přípravy na tuto profesi je pohled z hlediska profesních nároků. Zde se setkáváme s fenoménem učitelského stresu, který představuje specifický komplex stresů a stresových reakcí, které zajímavě učitelství charakterizují a umožňují určité pochopení podstaty této profese. V učitelském stresu rozlišujeme složku: 1. fyzickou 2. senzorickou 3. kognitivní 4. emocionální 5. sociální Naše více než desetileté výzkumy ukazují, že při výzkumu učitelského stresu je důležité sledovat genderové kritérium, které se ukázalo závažnější než délka praxe či učitelská aprobace. Neočekávaně vysoká se ukázala fyzická zátěž učitelské profese, která dosahuje středních hodnot srovnatelných s prací řidiče, prodavače či stavbyvedoucího. Fyzická zátěž sice obecně výkon práce učitele neznemožňuje, ale její nezvládnutí snižuje kvalitu pedagogického působení. Další závažné stresy vykazuje učitelská profese v oblasti emocionality, a to zejména u žen. Pokud se objevuje sociální stres spolu s emocionálním, dochází k významnému vzájemnému posilování. U učitelů-mužů nacházíme zvýšené hodnoty stresu senzorického a kognitivního. Domníváme se, že učitelská profese je dobře pochopitelná a vymezená přes studium stresu a práce se stresem může být jedním ze základních opatření při udržování kvalitního pedagogického výkonu.
Návaznosti
IAA7025403, projekt VaV |
| ||
MSM0021622421, záměr |
|