D 2007

Survey Research on Current Status of Combative Education in Selected Elementary Schools in South Moravia from the Pupils Point of View. (Full text on CD ROM)

VÍT, Michal a Zdenko REGULI

Základní údaje

Originální název

Survey Research on Current Status of Combative Education in Selected Elementary Schools in South Moravia from the Pupils Point of View. (Full text on CD ROM)

Název česky

Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Jihomoravském kraji z pohledu žáků

Autoři

VÍT, Michal (203 Česká republika) a Zdenko REGULI (703 Slovensko, garant)

Vydání

1. vyd. Bratislava, 4th FIEP European Congress Physical Education and Sports. Teachers' Preparation and Their Employability in Europe, od s. 205-211, 7 s. 2007

Nakladatel

Comenius University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/07:00032337

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

ISBN

978-80-969343-9-3

Klíčová slova anglicky

Physical education; combatives; martial arts

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2009 23:12, PhDr. Michal Vít, Ph.D.

Anotace

V originále

Article presents findings of survey research on current status of combative education in selected elementary schools in South Moravia from the pupils point of view. In the research participated 1088 probands. Autors are concentrated on the myth of combatives as hardly educated subject. Combatives are in the Czech Republic a part of basic curriculum in the school physical education. Pupils liked combative excercises, they are joyfull and pleasant for them. From the research results, that pupils have many experiences with combatives in their spare time both in formal and informal education. Youth reflect new trends in sport. They know many martial arts and combative sports. It is indiscutable need to prevent pupils from physical attacks. Up to 41 % of pupils have personal experience with physical attack. More then 67 % of pupils were injuried in the last year, thats why teaching of combatives, especially falling techniques, in school physical education is highly recommend.

Česky

Článek prezentuje výsledky výzkumu o současném stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Jihomoravském kraji z pohledu žáků. Výběrový soubor výzkumu tvořilo 1088 propandů. Autoři se soustředili na mýtus o úpolech jako obtížně vyučovatelného předmětu. Úpoly jsou v České republice součástí základní účiva pro školní tělesnou výchovu. Žáci mají úpoly rády, cvičení jsou pro ně radostná a zábavná. Z výzkumu vyplývá, že žáci mají s úpoly řadu zkušeností z formálního i neformálního vzdělání ve volném čase. Mládež reflektuje nové moderní trendy ve sportu. Žáci znají mnoho druhů bojových umění a úpolových sportů. Nezpochybnitelnou potřebou je chránit žáky před fyzickým násilím. Více než 67% žáků bylo v posledním roce zraněno. To je důvod, proč je výuka úpolů, pádové techniky obzvláště, velmi doporučenou pohybovou aktivitou pro školní tělesnou výchovu.