2007
Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
KNECHT, PetrZákladní údaje
Originální název
Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Název česky
Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Název anglicky
Frequency concepts analysis of geography textbooks
Autoři
KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, Hodnocení učebnic, od s. 121-134, 14 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7, 2007
Nakladatel
Paido
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00022582
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-148-5
Klíčová slova anglicky
Educational research; textbooks research; textbooks assessment
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 3. 6. 2009 14:42, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.
Anglicky
The paper acquaints P. with the results of the textbooks analysis which was based on frequency concept analysis of Czech lower secondary school human geography textbooks. Author compared all fourteen textbooks from eight different publishing houses allowed for lessons at Czech secondary schools in school year 2005/2006. The result is the finding that the number of concepts in textbooks from several publishing houses is highly different. The research emerged that in all examined textbooks authors used 366 different human geographical concepts, but only 35 concepts, that means 10% of them, were mentioned in all examined textbooks.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|