C 2007

Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

KNECHT, Petr

Základní údaje

Originální název

Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

Název česky

Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

Název anglicky

Frequency concepts analysis of geography textbooks

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Hodnocení učebnic, od s. 121-134, 14 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7, 2007

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00022582

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-148-5

Klíčová slova anglicky

Educational research; textbooks research; textbooks assessment

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 6. 2009 14:42, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.

Anglicky

The paper acquaints P. with the results of the textbooks analysis which was based on frequency concept analysis of Czech lower secondary school human geography textbooks. Author compared all fourteen textbooks from eight different publishing houses allowed for lessons at Czech secondary schools in school year 2005/2006. The result is the finding that the number of concepts in textbooks from several publishing houses is highly different. The research emerged that in all examined textbooks authors used 366 different human geographical concepts, but only 35 concepts, that means 10% of them, were mentioned in all examined textbooks.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání