KNECHT, Petr. Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu. In Hodnocení učebnic. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 121-134. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Název česky Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Název anglicky Frequency concepts analysis of geography textbooks
Autoři KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, Hodnocení učebnic, od s. 121-134, 14 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7, 2007.
Nakladatel Paido
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00022582
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-148-5
Klíčová slova anglicky Educational research; textbooks research; textbooks assessment
Štítky educational research, textbooks assessment, textbooks research
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Změněno: 3. 6. 2009 14:42.
Anotace
V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.
Anotace anglicky
The paper acquaints P. with the results of the textbooks analysis which was based on frequency concept analysis of Czech lower secondary school human geography textbooks. Author compared all fourteen textbooks from eight different publishing houses allowed for lessons at Czech secondary schools in school year 2005/2006. The result is the finding that the number of concepts in textbooks from several publishing houses is highly different. The research emerged that in all examined textbooks authors used 366 different human geographical concepts, but only 35 concepts, that means 10% of them, were mentioned in all examined textbooks.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 23. 7. 2024 20:13