KNECHT, Petr. Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu (Frequency concepts analysis of geography textbooks). In Hodnocení učebnic. 1st ed. Brno: Paido, 2007, p. 121-134. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Name in Czech Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Name (in English) Frequency concepts analysis of geography textbooks
Authors KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Hodnocení učebnic, p. 121-134, 14 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7, 2007.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00022582
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-148-5
Keywords in English Educational research; textbooks research; textbooks assessment
Tags educational research, textbooks assessment, textbooks research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Changed: 3/6/2009 14:42.
Abstract
V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.
Abstract (in English)
The paper acquaints P. with the results of the textbooks analysis which was based on frequency concept analysis of Czech lower secondary school human geography textbooks. Author compared all fourteen textbooks from eight different publishing houses allowed for lessons at Czech secondary schools in school year 2005/2006. The result is the finding that the number of concepts in textbooks from several publishing houses is highly different. The research emerged that in all examined textbooks authors used 366 different human geographical concepts, but only 35 concepts, that means 10% of them, were mentioned in all examined textbooks.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 17/5/2024 17:58