Výchova kultivovaného mluveného projevu: mezi teorií a praxí
KRČMOVÁ, Marie. Výchova kultivovaného mluveného projevu: mezi teorií a praxí. In Čeština - bádání a učení. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007, s. 113-119, 6 s. ISBN 978-80-210-4278-0. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Výchova kultivovaného mluveného projevu: mezi teorií a praxí |
Název anglicky | Education of spoken communication: between theorie and praxis |
Autoři | KRČMOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant). |
Vydání | 1. vyd. Brno, Čeština - bádání a učení, od s. 113-119, 6 s. 2007. |
Nakladatel | Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Stať ve sborníku |
Obor | 60200 6.2 Languages and Literature |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/07:00029010 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
ISBN | 978-80-210-4278-0 |
Klíčová slova anglicky | spoken communication; education of formal pronuntiation |
Štítky | education of formal pronuntiation, spoken communication |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnila: prof. PhDr. Marie Krčmová, CSc., učo 2113. Změněno: 15. 4. 2010 10:53. |
Anotace |
---|
Vzdělávací programy počítají při rozvíjení schopnosti užívat mateřského jazyka také s mluveným projevem. Překážkou plnění úkolu může být vágnost pojmů mateřský jazyk a komunikace, s nimiž se pracuje, a specifický vztah mezi spontánní soukromou mluvou a diverzifikovanou komunikací veřejnou. Bez významu není ani zjednodušené vidění vztahu mezi psanou a mluvenou podobou jazyka. Z didaktického hlediska přináší obtíže to, že výchova mluveného projevu potřebuje soustavnou individuální práci, kterou je takřka nemožné v podmínkách školy zajistit, zatímco teorie, zejména v popisu zvukové stavby jazyka, je méně významná. |
Anotace anglicky |
---|
Educational programmes include, as a part of skills relating to teaching the mother tongue, also skills concerning spoken utterances. It is quite a traditional task, whose fulfilment still lacks perfection, despite the growing importance of spoken communication. The difficulties relating to this task can be the vagueness of the key concepts (mother tongue, communication), specific features of the relationship between formal vs. informal spoken communication as well as the oversimplified view of relationships between spoken vs. written form of language. Within the frame of education it is necessary to find balance between theoretical and practical elements; as far as cultivated pronunciation is concerned, practice is the basic element. The main difficulty from the viewpoint of didactics is the necessity of systematic individual approach to teaching communicative skills which is almost impossible to reach in school conditions. |
Návaznosti | |
---|---|
GA405/98/0746, projekt VaV | Název: Čeština v jazykovědných pojmech(Slovník) |
Investor: Grantová agentura ČR, Čeština v jazykovědných pojmech(Slovník) |
VytisknoutZobrazeno: 3. 9. 2024 15:46