KRČMOVÁ, Marie. Výchova kultivovaného mluveného projevu: mezi teorií a praxí. In Čeština - bádání a učení. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007, s. 113-119, 6 s. ISBN 978-80-210-4278-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výchova kultivovaného mluveného projevu: mezi teorií a praxí
Název anglicky Education of spoken communication: between theorie and praxis
Autoři KRČMOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, Čeština - bádání a učení, od s. 113-119, 6 s. 2007.
Nakladatel Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/07:00029010
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-4278-0
Klíčová slova anglicky spoken communication; education of formal pronuntiation
Štítky education of formal pronuntiation, spoken communication
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: prof. PhDr. Marie Krčmová, CSc., učo 2113. Změněno: 15. 4. 2010 10:53.
Anotace
Vzdělávací programy počítají při rozvíjení schopnosti užívat mateřského jazyka také s mluveným projevem. Překážkou plnění úkolu může být vágnost pojmů mateřský jazyk a komunikace, s nimiž se pracuje, a specifický vztah mezi spontánní soukromou mluvou a diverzifikovanou komunikací veřejnou. Bez významu není ani zjednodušené vidění vztahu mezi psanou a mluvenou podobou jazyka. Z didaktického hlediska přináší obtíže to, že výchova mluveného projevu potřebuje soustavnou individuální práci, kterou je takřka nemožné v podmínkách školy zajistit, zatímco teorie, zejména v popisu zvukové stavby jazyka, je méně významná.
Anotace anglicky
Educational programmes include, as a part of skills relating to teaching the mother tongue, also skills concerning spoken utterances. It is quite a traditional task, whose fulfilment still lacks perfection, despite the growing importance of spoken communication. The difficulties relating to this task can be the vagueness of the key concepts (mother tongue, communication), specific features of the relationship between formal vs. informal spoken communication as well as the oversimplified view of relationships between spoken vs. written form of language. Within the frame of education it is necessary to find balance between theoretical and practical elements; as far as cultivated pronunciation is concerned, practice is the basic element. The main difficulty from the viewpoint of didactics is the necessity of systematic individual approach to teaching communicative skills which is almost impossible to reach in school conditions.
Návaznosti
GA405/98/0746, projekt VaVNázev: Čeština v jazykovědných pojmech(Slovník)
Investor: Grantová agentura ČR, Čeština v jazykovědných pojmech(Slovník)
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 04:23