2007
Practical Risk Management Online
ŘEZNÍK, Tomáš, Zdeněk STACHOŇ, Jiří KOZEL a Věroslav KAPLANZákladní údaje
Originální název
Practical Risk Management Online
Název česky
Online krizové řízení v praxi
Autoři
ŘEZNÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika), Jiří KOZEL (203 Česká republika) a Věroslav KAPLAN (203 Česká republika)
Vydání
Moskva, XXIII International Cartographic Conference Abstract of Papers, od s. 1-9, 9 s. 2007
Nakladatel
Roskartografia
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Rusko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14310/07:00022661
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
Klíčová slova anglicky
context cartographic vizualisation; Web services; transport of dangerous chemical load; GPRS; GPS
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 30. 11. 2007 14:34, prof. RNDr. Tomáš Řezník, Ph.D.
V originále
Risk management is the process of measuring or assessing risk and developing strategies how to manage it. Traditional risk management focuses on risks stemming from physical or legal causes (e.g. natural disasters or fires, accidents, deaths, and lawsuits). However, there is also a geoinformatical point of view and this approach is based on map production and map use to simplify decision support in risk management. Geoinformatics could be helpful to many different tasks of risk management. The most important ways of use are: map support for early warning and map support for the disaster itself. This paper is not focused on description of different kinds of Web services as they are already widely known. Instead of this, it focuses on possibilities of Web services integration and their meaningful use in daily life of rescue workers. The case study of this research is a transport of dangerous load. The case study focuses on the development of a system that provides all necessary functionality for prevention of a dangerous load disaster and functionality for emergency in case of this disaster. This system composes of two subsystems: terrain and office. The terrain subsystem is in the vehicle that transports dangerous load. It contains sensor equipments (including transport and hit sensors that are OGC, Open Geospatial Consortium, compliant) and GPS locator. The purpose of this subsystem is to identify the location of the dangerous load and to send the information about the disaster. All relevant information is wireless transferred (GPRS) to the office subsystem. GPRS is used especially due to low costs and efficiency. The office subsystem consists of software mediator (which is responsible for receiving information from terrain subsystem and its conversion to understandable format), UMN (University of Minnesota MapServer that online combines data from mediator, local and distributed databases while using WMS and WFS), route planner (for a definition of the most effective route between appropriate emergency centre and a place of dangerous load disaster) and SMS service (for better awareness of end users; crisis centre employees, mayors, etc.). Furthermore, the system uses the context cartographic visualization that is based on change of used cartographic method according to user needs. For example, fire brigade, emergency or police have different user needs.
Česky
Krizové řízení je procesem měření nebo stanovení rizika společně s rozvojem strategií pro nejbližší možné ukončení krizové situace. Tradiční krizové řízení se zaměřuje na rizika vznikající z fyzických nebo legislativních aspektů (jako např. přírodní katastrofy, nehody či úmrtí). Nicméně lze také vnímat i geoinformatický úhel pohledu na krizové řízení, přičemž tato snaha je založena na kombinaci mnoha rozdílných úloh. Dvěma nejdůležitějšími směry jsou mapová podpora pro včasné varování a mapová podpora samotné krizové situace. Tento příspěvek není popisem možností využití jednotlivých webových služeb. Místo toho je naše pozornost zaměřena na možnosti integrace webových služeb a jejich smysluplné využití v každodenním životě záchranářů. Případová studie se zaobírá s problémy přepravy nebezpečného chemického materiálu. Naším cílem je vytvořit systém, jenž poskytuje potřebnou funckionalitu pro (případnou) krizovou situaci. Tento systém se skládá ze dvou subsystémů: terénního a kancelářského. Terénní subsystém reprezentuje automobil přepravující nebezpečný chemický materiál; kromě něj obsahuje senzory (transportní a nárazové zapojené podle standardizace OGC) a GPS lokátor. Smyslem tohoto subsystému je identifikovat druh a polohu nebezpečného chemického materiálu a dále poslat agregovanou informaci o potenciální nehodě. Všechny informace jsou mezi subsystémy přenášeny bezdrátově (efektivní a levná technologie GPRS). Kancelářský subsystém tvoří prostředník (zodpovědný za příjem informace z terénního subsystému a jeho konverzi do obecně srozumitelného formátu), UMN (Mapserver Univerzity v Minnesotě online skládající data z prostředníku, místních a vzdálených datových skladů za užití WMS a WFS), plánovač tras (pro definici nejkratší trasy od stanoviště IZS k místu havárie) a SMS služby (pro informovanost koncových uživatelů - zaměstanců krizových center, starostů, atd.). Tento systém je navíc založen na kontextové kartografické vizualizaci, tj. na změně užité kartografické metody dle konkrétních potřeb uživatele (hasiči, záchranná služba či policie).
Návaznosti
MSM0021622418, záměr |
|