B 2007

Mediální integrace národa v době globalizace

ŠTĚTKA, Václav

Základní údaje

Originální název

Mediální integrace národa v době globalizace

Název anglicky

Media integration of the nation in the age of globalization

Autoři

ŠTĚTKA, Václav (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, 197 s. EDIS, ediční řada disertačních prací FSS MU, sv.1, 2007

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00022747

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-4376-3

Klíčová slova anglicky

national integration; mass media; globalization; nationalism; hybridization

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 5. 2009 14:25, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Kniha se věnuje úloze masových médií v procesech konstrukce národní identity. V první části práce se autor soustředí na prezentaci vybraných mechanismů národně integračního působení masových médií, z nichž některé dále empiricky zkoumá v rámci případové studie českého televizního zpravodajství. Druhá část knihy se zaměřuje především na analýzu diskurzu mediálního imperialismu jako specifického typu přístupu k otázce globalizace. S pomocí řady teoretických prací i empirických údajů z různých částí světa se autor pokouší odhalit neadekvátnost tohoto paradigmatu, přehlížejícího dynamiku globálního mediálního trhu v posledních desetiletích, ale také očividnou rezistenci publika vůči importovanýcm produktům a tendenci preferovat spíše lokální/národní mediální obsahy.

Anglicky

This book focuses on the role of the mass media in the process of national integration and representation of the nationalistic discourse. Within the frame of the ritualistic model of communication, he analyses some of the most important forms of the nation-integrative effects of the mass media, particularly mediation of ceremonial events and symbolic presentation and reproduction of the nationalistic discourse within the realm of everyday life. In the second part of the thesis, the author shifts his analytical attention towards the current dynamics of global media markets, shaped by the forces of marketisation and internationalisation, which are supposed to have undermined the autonomy and creative potential of local/national culture. However, according to the author, there is a strong evidence of continuing attractiveness of the national media content and, therefore, the enduring nation-integrative function of the mass media even at the beginning of the 21st century.

Návaznosti

MSM0021622408, záměr
Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti