2007
Mediální integrace národa v době globalizace
ŠTĚTKA, VáclavZákladní údaje
Originální název
Mediální integrace národa v době globalizace
Název anglicky
Media integration of the nation in the age of globalization
Autoři
ŠTĚTKA, Václav (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, 197 s. EDIS, ediční řada disertačních prací FSS MU, sv.1, 2007
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/07:00022747
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-4376-3
Klíčová slova anglicky
national integration; mass media; globalization; nationalism; hybridization
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 5. 2009 14:25, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Kniha se věnuje úloze masových médií v procesech konstrukce národní identity. V první části práce se autor soustředí na prezentaci vybraných mechanismů národně integračního působení masových médií, z nichž některé dále empiricky zkoumá v rámci případové studie českého televizního zpravodajství. Druhá část knihy se zaměřuje především na analýzu diskurzu mediálního imperialismu jako specifického typu přístupu k otázce globalizace. S pomocí řady teoretických prací i empirických údajů z různých částí světa se autor pokouší odhalit neadekvátnost tohoto paradigmatu, přehlížejícího dynamiku globálního mediálního trhu v posledních desetiletích, ale také očividnou rezistenci publika vůči importovanýcm produktům a tendenci preferovat spíše lokální/národní mediální obsahy.
Anglicky
This book focuses on the role of the mass media in the process of national integration and representation of the nationalistic discourse. Within the frame of the ritualistic model of communication, he analyses some of the most important forms of the nation-integrative effects of the mass media, particularly mediation of ceremonial events and symbolic presentation and reproduction of the nationalistic discourse within the realm of everyday life. In the second part of the thesis, the author shifts his analytical attention towards the current dynamics of global media markets, shaped by the forces of marketisation and internationalisation, which are supposed to have undermined the autonomy and creative potential of local/national culture. However, according to the author, there is a strong evidence of continuing attractiveness of the national media content and, therefore, the enduring nation-integrative function of the mass media even at the beginning of the 21st century.
Návaznosti
MSM0021622408, záměr |
|