D 2007

Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?

KVIZDA, Martin

Základní údaje

Originální název

Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?

Název anglicky

Vertical Integration Versus Separation in Railway Industry - Cui Bono?

Autoři

KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Pardubice, Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. od s. 103-109, 7 s. 2007

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/07:00022772

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-7395-006-4

Klíčová slova anglicky

railways; unbubdling; transport policy; network industry; Common Transport Policy EU

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 6. 2008 12:49, Ing. Naďa Voráčová

Anotace

V originále

Současná reforma železniční dopravy je založena na vertikální separaci, tzn. formálním i faktickém oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy dopravní infrastruktury. Toto na první pohled logické a jednoznačné řešení však v sobě skrývá některá úskalí, jejichž podstata je jednak technická a rovněž čistě ekonomická. V konečném důsledku to znamená, že vertikální separace nemusí ve specifických podmínkách určité země vést ke zvýšení efektivnosti, ale naopak ke zvýšení celkových nákladů železniční dopravy. To způsobí vyšší zátěž veřejných rozpočtů a nižší míru zisku zákazníků a užitku spotřebitelů. Článek tato úskalí identifikuje, popisuje a navrhuje směry nutné analýzy k odhadu výsledného efektu vertikální separace v českých podmínkách.

Anglicky

Current reforms of a railway transport are based on vertical separation, i.e. formal as well as practical unbundling of operations from an infrastructure. Nevertheless, this inspectional solution yields several problems which keystones have both economic as well as technical nature. Finally that means that the unbundling within special conditions of a particular country could not make towards higher effectiveness, but conversely towards higher total costs of the railway transport. This will evoke a higher public expenditure and simultaneously a lower customers profit as well as a lower consumers utility. The article identifies such problems and makes a proposal of a necessary analysis of final effect of unbundling in the Czech Republic.

Návaznosti

1M0524, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky