2007
Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?
KVIZDA, MartinZákladní údaje
Originální název
Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?
Název anglicky
Vertical Integration Versus Separation in Railway Industry - Cui Bono?
Autoři
KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Pardubice, Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. od s. 103-109, 7 s. 2007
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/07:00022772
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-7395-006-4
Klíčová slova anglicky
railways; unbubdling; transport policy; network industry; Common Transport Policy EU
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 6. 2008 12:49, Ing. Naďa Voráčová
V originále
Současná reforma železniční dopravy je založena na vertikální separaci, tzn. formálním i faktickém oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy dopravní infrastruktury. Toto na první pohled logické a jednoznačné řešení však v sobě skrývá některá úskalí, jejichž podstata je jednak technická a rovněž čistě ekonomická. V konečném důsledku to znamená, že vertikální separace nemusí ve specifických podmínkách určité země vést ke zvýšení efektivnosti, ale naopak ke zvýšení celkových nákladů železniční dopravy. To způsobí vyšší zátěž veřejných rozpočtů a nižší míru zisku zákazníků a užitku spotřebitelů. Článek tato úskalí identifikuje, popisuje a navrhuje směry nutné analýzy k odhadu výsledného efektu vertikální separace v českých podmínkách.
Anglicky
Current reforms of a railway transport are based on vertical separation, i.e. formal as well as practical unbundling of operations from an infrastructure. Nevertheless, this inspectional solution yields several problems which keystones have both economic as well as technical nature. Finally that means that the unbundling within special conditions of a particular country could not make towards higher effectiveness, but conversely towards higher total costs of the railway transport. This will evoke a higher public expenditure and simultaneously a lower customers profit as well as a lower consumers utility. The article identifies such problems and makes a proposal of a necessary analysis of final effect of unbundling in the Czech Republic.
Návaznosti
1M0524, projekt VaV |
|