KVIZDA, Martin. Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono? (Vertical Integration Versus Separation in Railway Industry - Cui Bono?). In Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. 1st ed. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007, p. 103-109. ISBN 978-80-7395-006-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?
Name (in English) Vertical Integration Versus Separation in Railway Industry - Cui Bono?
Authors KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Pardubice, Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. p. 103-109, 7 pp. 2007.
Publisher Univerzita Pardubice
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/07:00022772
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7395-006-4
Keywords in English railways; unbubdling; transport policy; network industry; Common Transport Policy EU
Tags Common Transport Policy EU, network industry, railways, transport policy, unbubdling
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Naďa Voráčová, učo 62883. Changed: 27/6/2008 12:49.
Abstract
Současná reforma železniční dopravy je založena na vertikální separaci, tzn. formálním i faktickém oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy dopravní infrastruktury. Toto na první pohled logické a jednoznačné řešení však v sobě skrývá některá úskalí, jejichž podstata je jednak technická a rovněž čistě ekonomická. V konečném důsledku to znamená, že vertikální separace nemusí ve specifických podmínkách určité země vést ke zvýšení efektivnosti, ale naopak ke zvýšení celkových nákladů železniční dopravy. To způsobí vyšší zátěž veřejných rozpočtů a nižší míru zisku zákazníků a užitku spotřebitelů. Článek tato úskalí identifikuje, popisuje a navrhuje směry nutné analýzy k odhadu výsledného efektu vertikální separace v českých podmínkách.
Abstract (in English)
Current reforms of a railway transport are based on vertical separation, i.e. formal as well as practical unbundling of operations from an infrastructure. Nevertheless, this inspectional solution yields several problems which keystones have both economic as well as technical nature. Finally that means that the unbundling within special conditions of a particular country could not make towards higher effectiveness, but conversely towards higher total costs of the railway transport. This will evoke a higher public expenditure and simultaneously a lower customers profit as well as a lower consumers utility. The article identifies such problems and makes a proposal of a necessary analysis of final effect of unbundling in the Czech Republic.
Links
1M0524, research and development projectName: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy
PrintDisplayed: 22/7/2024 20:33