D 2007

Zadlužení ČD a SŽDC

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Zadlužení ČD a SŽDC

Název česky

Zadlužení ČD a SŽDC

Název anglicky

Indebtness of CD and SZDC

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Univerzita Pardubice, Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele, od s. 182-184, 3 s. 2007

Nakladatel

Dopravní fakulta Jana Pernera

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/07:00049560

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-7395-006-4

Klíčová slova anglicky

railways; policy; unbundling

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2012 17:37, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.

Anotace

V originále

Předložený příspěvek se zabývá zadlužením dvou hlavních subjektů železniční dopravy v ČR, tj. Českých Drah (ČD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Příspěvek začíná analýzou běžného hospodaření a kvantifikací podílů tří hlavních zdrojů financování těchto subjektů, kterými jsou komerční tržby, státní dotace a změny cizích zdrojů (zadlužení). Následně je podrobněji analyzován právě vývoj zadlužení obou organizací. Jako hlavní příčina vysokého podílu cizích zdrojů na celkovém financování jsou identifikovány investiční programy, především pak výstavba koridorů. Ta bude i hlavním faktorem zadlužení i v budoucnosti.

Anglicky

The paper analyses the debts of two major railway enterprises in Czech Republic, the incumbent operator Czech Rails (CD) and the infrastructure manager Sprava zeleznicni dopravni cesty (SZDC). The paper begins with the analysis of the revenues and costs of both firms. The concrete shares of main sources of railways revenues are identified. They consist of commercial revenues, state subsidies and growth of liabilities. The main source of the increase of liabilities is generous investment programmes, especially in the field of corridor construction. The same situation will continue probably also in future due to plan of further corridor investments.

Návaznosti

GA402/04/2128, projekt VaV
Název: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie