TOMEŠ, Zdeněk. Zadlužení ČD a SŽDC (Indebtness of CD and SZDC). In Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. Univerzita Pardubice: Dopravní fakulta Jana Pernera, 2007, p. 182-184. ISBN 978-80-7395-006-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zadlužení ČD a SŽDC
Name in Czech Zadlužení ČD a SŽDC
Name (in English) Indebtness of CD and SZDC
Authors TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Univerzita Pardubice, Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele, p. 182-184, 3 pp. 2007.
Publisher Dopravní fakulta Jana Pernera
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/07:00049560
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7395-006-4
Keywords in English railways; policy; unbundling
Tags policy, railways, unbundling
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D., učo 18415. Changed: 12/4/2012 17:37.
Abstract
Předložený příspěvek se zabývá zadlužením dvou hlavních subjektů železniční dopravy v ČR, tj. Českých Drah (ČD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Příspěvek začíná analýzou běžného hospodaření a kvantifikací podílů tří hlavních zdrojů financování těchto subjektů, kterými jsou komerční tržby, státní dotace a změny cizích zdrojů (zadlužení). Následně je podrobněji analyzován právě vývoj zadlužení obou organizací. Jako hlavní příčina vysokého podílu cizích zdrojů na celkovém financování jsou identifikovány investiční programy, především pak výstavba koridorů. Ta bude i hlavním faktorem zadlužení i v budoucnosti.
Abstract (in English)
The paper analyses the debts of two major railway enterprises in Czech Republic, the incumbent operator Czech Rails (CD) and the infrastructure manager Sprava zeleznicni dopravni cesty (SZDC). The paper begins with the analysis of the revenues and costs of both firms. The concrete shares of main sources of railways revenues are identified. They consist of commercial revenues, state subsidies and growth of liabilities. The main source of the increase of liabilities is generous investment programmes, especially in the field of corridor construction. The same situation will continue probably also in future due to plan of further corridor investments.
Links
GA402/04/2128, research and development projectName: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy
PrintDisplayed: 28/5/2024 06:42