C 2007

Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.

JARKOVSKÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.

Název anglicky

The limits of gender sensitive education.

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Praha, Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií, od s. 219 - 231, 13 s. 1. vyd. 2007

Nakladatel

FHS UK

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00020555

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-903086-6-4

Klíčová slova anglicky

gender in pedagogy; education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2010 15:57, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Vzdělávací systém je transmiterem kultury, může posilovat status quo, ale i podporovat změnu. V případě genderových nerovností se v České republice setkáváme spíše s druhým modelem, neboť i přes priority vlády a principy demokratické společnosti, které propagují rovnost, jsou některé skupiny dětí zvýhodňovány a některé znevýhodňovány. Genderové nerovnosti, které se později projevují v segregovaném pracovnímu trh, se formují již na prvních stupních vzdělávacího systému, tedy v mateřských a na základních školách. Na vyšších stupních základních škol jsou dále utužovány a na středních školách a učilištích je rozdělení do mužských a ženských profesí již téměř dokončeno. To je důsledkem genderově nesenzitivního přístupu k žactvu a studentstvu. Chybí také zahrnutí genderové tématiky do probíraného učiva, potažmo uplatnění genderové perspektivy při výuce relevantních témat. České školství potřebuje z tohoto hlediska zásadní reformu. Ta však musí proběhnout citlivě, s ohledem na stávající kontext české společnosti a především musí brát v potaz potřeby a specifika dívčích i chlapeckých subkultur.

Anglicky

The chapter discusses the barriers of gender sensitive pedagogy in the Czech educational system.

Návaznosti

GA403/06/0067, projekt VaV
Název: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
1J051/05-DP2, projekt VaV
Název: Rodina, zaměstnání a vzdělání
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Rodina, zaměstnání a vzdělání