2007
Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.
JARKOVSKÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.
Název anglicky
The limits of gender sensitive education.
Autoři
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Praha, Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií, od s. 219 - 231, 13 s. 1. vyd. 2007
Nakladatel
FHS UK
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/07:00020555
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-903086-6-4
Klíčová slova anglicky
gender in pedagogy; education
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2010 15:57, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Vzdělávací systém je transmiterem kultury, může posilovat status quo, ale i podporovat změnu. V případě genderových nerovností se v České republice setkáváme spíše s druhým modelem, neboť i přes priority vlády a principy demokratické společnosti, které propagují rovnost, jsou některé skupiny dětí zvýhodňovány a některé znevýhodňovány. Genderové nerovnosti, které se později projevují v segregovaném pracovnímu trh, se formují již na prvních stupních vzdělávacího systému, tedy v mateřských a na základních školách. Na vyšších stupních základních škol jsou dále utužovány a na středních školách a učilištích je rozdělení do mužských a ženských profesí již téměř dokončeno. To je důsledkem genderově nesenzitivního přístupu k žactvu a studentstvu. Chybí také zahrnutí genderové tématiky do probíraného učiva, potažmo uplatnění genderové perspektivy při výuce relevantních témat. České školství potřebuje z tohoto hlediska zásadní reformu. Ta však musí proběhnout citlivě, s ohledem na stávající kontext české společnosti a především musí brát v potaz potřeby a specifika dívčích i chlapeckých subkultur.
Anglicky
The chapter discusses the barriers of gender sensitive pedagogy in the Czech educational system.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaV |
| ||
1J051/05-DP2, projekt VaV |
|