ŠIRŮČEK, Jan, Michaela ŠIRŮČKOVÁ a Petr MACEK. Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj rizikového chování v adolescenci. Československá psychologie. Praha: ČSAV, 2007, roč. 51, č. 5, s. 476-488. ISSN 0009-062X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj rizikového chování v adolescenci
Název anglicky Parents and Friends Social Support Impact on Problem Behaviour in Adolescence
Autoři ŠIRŮČEK, Jan (203 Česká republika, garant), Michaela ŠIRŮČKOVÁ (203 Česká republika) a Petr MACEK (203 Česká republika).
Vydání Československá psychologie, Praha, ČSAV, 2007, 0009-062X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.133
Kód RIV RIV/00216224:14230/07:00022861
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000251005800003
Klíčová slova anglicky problem behaviour;social support;adolescence
Štítky adolescence, problem behaviour, social support
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Jan Širůček, Ph.D., učo 13410. Změněno: 30. 6. 2009 14:26.
Anotace
V rámci teorie problémového chování R. Jessora je testována sada hypotéz o souvislosti jednotlivých aspektů syndromu problémového chování s mírou prožívané sociální opory ze strany rodičů a přátel a mírou problémového chování přátel. Na vzorku 473 českých adolescentů je prokázán slabý protektivní vliv sociální opory poskytované rodiči vůči všem proměnným syndromu problémového chování. Problémové chování přátel je středně významným rizikovým faktorem. Role sociální opory přátel je nejednoznačná, vůči agresivnímu chování je slabým faktorem protektivním, avšak vůči problémům ve škole, s autoritami a zneužívání návykových látek je faktorem rizikovým. Interakce vlivu sociální opory a problémového chování přátel je patrná zejména v případě zneužitím návykových látek, problémů ve vztahu ke škole, vandalismu a agresivního chování. Tyto výsledky zpochybňují koncepci problémového chování jako konzistentního syndromu a vedou k nutnosti studovat význam jednotlivých forem problémového chování v socializaci dospívajících.
Anotace anglicky
In theoretical context of Problem Behaviour Theory formulated by R. Jessor, set of hypothesis about relationships between distinct aspects of problem behaviour syndrome and experienced social support from friends and parents and amount of friends problem behaviour was tested. Using a sample of 473 Czech adolescents, this study proves that social support from parents function of social support from parents as weak but consistent protective factor. Friends problem behaviour is a moderate risk factor. Social support from friends is ambiguous; it works as protective factor in case of aggressive behaviour, but as risk factor in case of school problems, authority avoidance and addictive substances abuse. Interaction effect of friends social support and friends problem behaviour is evident especially on addictive substances abuse, vandalism and aggressive behaviour. The results challenge the conception of problem behaviour as consistent syndrome and suggest a necessity of research on importance of particular forms of problem behaviour in socialization through adolescence.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 13:33