J 2007

Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum

JŮVA, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum

Název česky

Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum

Název anglicky

Sport Pedagogy in German - Progression, Conception and Research Subjects

Autoři

JŮVA, Vladimír (203 Česká republika, garant)

Vydání

Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2007, 1802-7679

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/07:00032502

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova anglicky

sport; education; physical education; sport education; sport pedagogy; normative sport pedagogy; empirical sport pedagogy; research

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 11. 2007 15:20, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Anotace

V originále

Stať analyzuje východiska, vznik, rozvoj, současné koncepce a výzkumnou orientaci německé pedagogiky sportu. Autor na základě analýzy rozsáhlého spektra dokumentů a osobní empirie přibližuje tuto významnou součást vědy o sportu jako svébytnou, pregnantně vymezenou a v procesuálních i institucionálních směrech plně konstituovanou vědní disciplínu, která si klade velmi široké a závažné úkoly. Německá pedagogika sportu rozvíjí cíle typické pro moderní empirickou vědu (především reprezentativní výzkumy sportovní edukace) a současně - a zde je německá pedagogika sportu ve světovém kontextu nepřehlédnutelná - úkoly specifické pro vědu normativní (stálé hledání smyslu a optimálních cílů humanistické sportovní edukace). Současně německá pedagogika sportu usiluje o humanizaci a kultivaci dnešního sportu, jako gigantického sociálního a kulturního fenoménu.

Anglicky

The article investigates the starting points, beginning, progression, contemporary conceptions and research orientation of German sport pedagogy. Based on an analysis of an extensive spectrum of documents and personal empiricism the author describes this important component of sport science as an independent, precisely determined and in procedural and institutional tendencies fully formed science discipline that sets very extensive and relevant goals. German sport pedagogy pursues the aims typical for a modern empirical science (primarily representative research of sport education) and simultaneously - and here is German sport pedagogy in the world context special - the particular goals for normative science (continual searching for the signification and optimal aims of human sport education). German sport pedagogy currently strives for humanization and cultivation of present sports, as a gigantic social and cultural phenomenon.