J 2007

Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum

Name in Czech

Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum

Name (in English)

Sport Pedagogy in German - Progression, Conception and Research Subjects

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2007, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/07:00032502

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords in English

sport; education; physical education; sport education; sport pedagogy; normative sport pedagogy; empirical sport pedagogy; research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/11/2007 15:20, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Stať analyzuje východiska, vznik, rozvoj, současné koncepce a výzkumnou orientaci německé pedagogiky sportu. Autor na základě analýzy rozsáhlého spektra dokumentů a osobní empirie přibližuje tuto významnou součást vědy o sportu jako svébytnou, pregnantně vymezenou a v procesuálních i institucionálních směrech plně konstituovanou vědní disciplínu, která si klade velmi široké a závažné úkoly. Německá pedagogika sportu rozvíjí cíle typické pro moderní empirickou vědu (především reprezentativní výzkumy sportovní edukace) a současně - a zde je německá pedagogika sportu ve světovém kontextu nepřehlédnutelná - úkoly specifické pro vědu normativní (stálé hledání smyslu a optimálních cílů humanistické sportovní edukace). Současně německá pedagogika sportu usiluje o humanizaci a kultivaci dnešního sportu, jako gigantického sociálního a kulturního fenoménu.

In English

The article investigates the starting points, beginning, progression, contemporary conceptions and research orientation of German sport pedagogy. Based on an analysis of an extensive spectrum of documents and personal empiricism the author describes this important component of sport science as an independent, precisely determined and in procedural and institutional tendencies fully formed science discipline that sets very extensive and relevant goals. German sport pedagogy pursues the aims typical for a modern empirical science (primarily representative research of sport education) and simultaneously - and here is German sport pedagogy in the world context special - the particular goals for normative science (continual searching for the signification and optimal aims of human sport education). German sport pedagogy currently strives for humanization and cultivation of present sports, as a gigantic social and cultural phenomenon.