2007
Die Vergangenheitsbewältigung in aktuellen deutschen Filmen
BUDŇÁK, JanZákladní údaje
Originální název
Die Vergangenheitsbewältigung in aktuellen deutschen Filmen
Název česky
Vyrovnávání se s minulostí v aktuálních německých filmech
Název anglicky
Coming to Terms with the Past in Latest German Films
Autoři
BUDŇÁK, Jan (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Olomouc, Der moderne Unterricht des Deutschen als Fremdsprache, od s. 78-82, 5 s. 2007
Nakladatel
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00032542
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-244-1777-6
Klíčová slova anglicky
world war 2;oral history;latest german movies;coming to terms with the past; neo-nazi movements
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 11. 2007 09:50, Mgr. Jan Budňák, Ph.D.
V originále
Der Beitrag zeigt, wie aktuelle deutsche Filme von großer Resonanz (Das Wunder von Bern, So weit die Füße tragen) die Nazi-Vergangenheit verharmlosen. Diese Tendenz knüpft an die "Familiengedächtnisse" an, die im Gegensatz zur negativ besetzten "politischen" Geschichte der Nazi-Zeit eine private, weitgehend positive Geschichte aufrecht erhalten. Solche Entwicklungen sind im Kontext der (vor allem in ostdeutscher Peripherie) neu aufkommenden nationalistischen Gruppierungen eindeutig als gefährlich zu betrachten, denn sie werden oft gegen die (unvergleichbar größere) Schuld der Nazis ausgespielt.
Česky
Příspěvek ukazuje, jak současné populární německé filmy (Zázrak z Bernu, Bílé peklo) revidují nacionálněsocialistickou minulost. Tato tendence navazuje na tzv. "rodinnou paměť" (oral history), která se udržuje jako pozitivní protiváha obecného chápání 2. světové války historiky (a učebnicemi dějepisu). Tento vývoj se jeví jako zvlášť nebezpečný v kontextu sílících neonacionálních hnutí (hlavně na východoněmecké periferii), která pomocí podobných filmů legitimují svůj pohled na dobu nacismu, jakož i vlastní existenci.
Anglicky
The paper shows how two latest german films (Das Wunder von Bern, So weit die Füße tragen) play the nazi past down. They tie up to phenomenons examined by the "oral history", i.e. the "memories" of family members that have been passed on for a long time and "redeem" the nazi soldiers because they are "our" family members (in spite of the commonly accepted view of the nazi period). This bias is getting rather dangerous as it is increasingly used by emerging nazi movements to justify their view of the nazi past and their own existence.