D 2007

Die Vergangenheitsbewältigung in aktuellen deutschen Filmen

BUDŇÁK, Jan

Základní údaje

Originální název

Die Vergangenheitsbewältigung in aktuellen deutschen Filmen

Název česky

Vyrovnávání se s minulostí v aktuálních německých filmech

Název anglicky

Coming to Terms with the Past in Latest German Films

Autoři

BUDŇÁK, Jan (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Der moderne Unterricht des Deutschen als Fremdsprache, od s. 78-82, 5 s. 2007

Nakladatel

Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00032542

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-1777-6

Klíčová slova anglicky

world war 2;oral history;latest german movies;coming to terms with the past; neo-nazi movements

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 11. 2007 09:50, Mgr. Jan Budňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Der Beitrag zeigt, wie aktuelle deutsche Filme von großer Resonanz (Das Wunder von Bern, So weit die Füße tragen) die Nazi-Vergangenheit verharmlosen. Diese Tendenz knüpft an die "Familiengedächtnisse" an, die im Gegensatz zur negativ besetzten "politischen" Geschichte der Nazi-Zeit eine private, weitgehend positive Geschichte aufrecht erhalten. Solche Entwicklungen sind im Kontext der (vor allem in ostdeutscher Peripherie) neu aufkommenden nationalistischen Gruppierungen eindeutig als gefährlich zu betrachten, denn sie werden oft gegen die (unvergleichbar größere) Schuld der Nazis ausgespielt.

Česky

Příspěvek ukazuje, jak současné populární německé filmy (Zázrak z Bernu, Bílé peklo) revidují nacionálněsocialistickou minulost. Tato tendence navazuje na tzv. "rodinnou paměť" (oral history), která se udržuje jako pozitivní protiváha obecného chápání 2. světové války historiky (a učebnicemi dějepisu). Tento vývoj se jeví jako zvlášť nebezpečný v kontextu sílících neonacionálních hnutí (hlavně na východoněmecké periferii), která pomocí podobných filmů legitimují svůj pohled na dobu nacismu, jakož i vlastní existenci.