KUČÍRKOVÁ, Kristýna. Kánony Mozartových souputníků. In Hudba W. A. Mozarta a jeho současníků. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2006, s. 16-21, 5 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kánony Mozartových souputníků
Název česky Kánony Mozartových souputníků
Název anglicky Canons of Mozart´s contemporaries
Autoři KUČÍRKOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Hudba W. A. Mozarta a jeho současníků, od s. 16-21, 5 s. 2006.
Nakladatel Masarykova univerzita Brno
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky canon ; classicism ; Haydn ; Beethoven ; music joke
Štítky Beethoven, canon, classicism, Haydn, music joke
Změnil Změnila: Mgr. Kristýna Kučírková, učo 53986. Změněno: 29. 11. 2007 15:59.
Anotace
Největší vzestup, rozvoj a uměleckou poutavost kanonické techniky lze zaznamenat v období renesanční vokální polyfonie. V této éře vznikala díla nevídané kvality a výjimečnosti, často pro svou složitost lidskou bytostí neinterpretovatelná. Teprve dnes je možné za pomoci elektroniky převést zápis do reálné zvukové podoby. Přesto se tato práce nejvíce zaměřuje na období vídeňského klasicismu, a to z několika důvodů. Pokouší se zpřístupnit zajímavá, leč nepříliš známá drobnější díla velikánů Vídně 18. a začátku 19. století. Snaží se odkrýt jejich nápaditost a smysl. Nechává je vystoupit na povrch z kontextu děl významnějších. Skladby sloužily k domácímu a privátnímu muzicírování, ironizují společenskou situaci, zesměšňují, ale i zpracovávají hluboké myšlenky. Využívají možnosti a vtip kánonu - hádanky apod. Hudebníci - začátečníci se za jejich pomoci pokoušeli vplout do tajů hudební kompozice. Nejkrásnější na kánonové tvorbě je její bezprostřednost a lehkost. A na vídeňských klasicích je obdivuhodné, že se přes svou genialitu dokázali těmito maličkostmi zabývat.
Anotace anglicky
The main goal of this thesis is canon taken from the point if view seen in the internal social phenomenon. Although the form of canon was mostly rare in the era of classicism (the main boom came in the era of rennaisance vocal polyphony), this work sets the main theme on connecting and observing the way they react and affect each other. Classicism used canon especially in the branch of musica da camera, here is presented the work of J. Haydn and L. van Beethoven.
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 21:28