J 2007

The Pupil Voice in the Context of the Czech School Reform

VIDLÁKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

The Pupil Voice in the Context of the Czech School Reform

Name in Czech

Hlas žáků v kontextu reformy české školy

Edition

Education-line [on-line], Leeds, University of Leeds, 2007

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

pupil voice, curricular reform, pupil involvement, primary school
Changed: 4/12/2007 16:13, Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D.

Abstract

In the original language

The objective of this paper is outlining those changes and incentives which the current curricular reform presents - those which should benefit the pupil voice. The paper also presents the results of a study carried out at a primary school situated in the city of Brno. In an interview, the principal and teachers were asked to comment on how they feel the new conditions have influenced their pedagogical work and what role the pupil voice should have in it. The aim of the study is mainly to investigate how respondents perceive the conditions and the room for pupil autonomy and their active involvement to processes of teaching and learning. Are schools interested in involving pupils to these processes? Are schools prepared to listen to the pupil voice and to work with it?

In Czech

Záměrem příspěvku je nastínit, jaké změny a podněty přináší právě probíhající kurikulární reforma ve prospěch hlasu žáků. Součástí textu je i prezentace výsledku dílčího šetření provedeného na jedné základní škole ve městě Brně. Zde bylo prostřednictvím rozhovoru zjišťováno, jak ředitel školy a učitelé vnímají státem nově nastavené podmínky pro pedagogickou práci učitelů a jakou roli v této reformě má mít hlas žáků. Cílem šetření bylo zejména zjistit, jak respondenti vnímají podmínky a prostor pro autonomii žáka a jeho aktivní zapojení do procesu vyučování a učení, tj. od jeho plánování přes realizaci až po hodnocení. Mají školy zájem zapojovat žáky do těchto procesů? Jsou školy připraveny naslouchat hlasům žáků a pracovat s nimi?