Detailed Information on Publication Record
2007
Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam
LUKÁŠOVÁ, Růžena and Emilie FRANKOVÁBasic information
Original name
Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam
Name in Czech
Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam
Name (in English)
Quality Management in Services Providing Organizations: the concept of Quality and its Connotation
Authors
LUKÁŠOVÁ, Růžena (203 Czech Republic, guarantor) and Emilie FRANKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Trendy ekonomiky a managementu, 2007, 1802-8527
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/07:00020664
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords in English
Quality control services organizational culture
Tags
Reviewed
Změněno: 13/12/2007 18:20, doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
V originále
Příspěvek se zabývá pojmem kvalita v kontextu řízení kvality v organizacích poskytujících služby. Řízení kvality není v příspěvku chápáno jako pouhé zavádění postupů, metod a technik řízení kvality, ale především jako kulturní změna celé organizace. Za důležitý předpoklad úspěchu řízení kvality je označena shoda v chápání obsahu tohoto pojmu mezi pracovníky organizace a mezi pracovníky a zákazníky/klienty organizace. Za perspektivní způsob zjišťování obsahu pojmu kvalita ve vědomí pracovníků a zákazníků/klientů organizace je považováno mentální mapování (tvorba myšlenkové mapy). Příspěvek prezentuje tvorbu myšlenkové mapy jako poměrně málo známou metodu umožňující iniciaci a zachycení příslušným způsobem zaměřených myšlenkových procesů, jejich struktury a obsahu.
In English
The contribution focuses on the content of the concept of quality in the mind of employees of an organization and his consequences for services quality control. Quality control is not considered to be only a matter of implementing procedures and techniques but also a matter of complex changes of culture within the organization. The extent to which both the organization's workers and its clients agree in the understanding of this term affects the efficiency of quality control. The method that seems to be appropriate for the identification of the content of concept of quality in the mind of organization's workers and its clients is mental mapping. The contribution presents mental mapping as the method which enabling initiating and identification of relevant mental proceses.
Links
GA402/07/1486, research and development project |
|