J 2007

Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam

LUKÁŠOVÁ, Růžena and Emilie FRANKOVÁ

Basic information

Original name

Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam

Name in Czech

Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam

Name (in English)

Quality Management in Services Providing Organizations: the concept of Quality and its Connotation

Authors

LUKÁŠOVÁ, Růžena (203 Czech Republic, guarantor) and Emilie FRANKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Trendy ekonomiky a managementu, 2007, 1802-8527

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/07:00020664

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

Quality control services organizational culture

Tags

Reviewed
Změněno: 13/12/2007 18:20, doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá pojmem kvalita v kontextu řízení kvality v organizacích poskytujících služby. Řízení kvality není v příspěvku chápáno jako pouhé zavádění postupů, metod a technik řízení kvality, ale především jako kulturní změna celé organizace. Za důležitý předpoklad úspěchu řízení kvality je označena shoda v chápání obsahu tohoto pojmu mezi pracovníky organizace a mezi pracovníky a zákazníky/klienty organizace. Za perspektivní způsob zjišťování obsahu pojmu kvalita ve vědomí pracovníků a zákazníků/klientů organizace je považováno mentální mapování (tvorba myšlenkové mapy). Příspěvek prezentuje tvorbu myšlenkové mapy jako poměrně málo známou metodu umožňující iniciaci a zachycení příslušným způsobem zaměřených myšlenkových procesů, jejich struktury a obsahu.

In English

The contribution focuses on the content of the concept of quality in the mind of employees of an organization and his consequences for services quality control. Quality control is not considered to be only a matter of implementing procedures and techniques but also a matter of complex changes of culture within the organization. The extent to which both the organization's workers and its clients agree in the understanding of this term affects the efficiency of quality control. The method that seems to be appropriate for the identification of the content of concept of quality in the mind of organization's workers and its clients is mental mapping. The contribution presents mental mapping as the method which enabling initiating and identification of relevant mental proceses.

Links

GA402/07/1486, research and development project
Name: Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru
Investor: Czech Science Foundation, Measurement of Citizens Satisfaction with Public Sector Services as Integra Part of Quality management in Public Sector Organizations