Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{746121, author = {Vlčková, Kateřina}, address = {Brno}, keywords = {foreign language learning strategies}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-7315-155-3}, publisher = {Paido}, title = {STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKU. Výsledky výzkumu používání a efektivity strategií na gymnáziích.}, year = {2007} }
TY - BOOK ID - 746121 AU - Vlčková, Kateřina PY - 2007 TI - STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKU. Výsledky výzkumu používání a efektivity strategií na gymnáziích. VL - Pedagogický výzkum PB - Paido CY - Brno SN - 9788073151553 KW - foreign language learning strategies N2 - Strategie učení cizímu jazyku (CJ) hrají v procesu celoživotního učení CJ klíčovou roli. Vý-znamné jsou z pedagogického hlediska, neboť jejich používaní lze cíleně ovlivňovat. Práce se zabývá kvantitativním výzkumem strategií učení CJ pomocí dotazníku, inventáře strategií, techni-ky nestrukturovaných volných výpovědí, skupinových interview a interview s učiteli CJ. Pomocí dotazníku a inventáře bylo zjišťováno používání 85 vybraných strategií učení CJ u 606 studentů 14 brněnských gymnázií. Studenti vykazovali v používání strategií značné rezervy pro zlepšení jejich používání co do spektra různých strategií i míry jejich používání. Signifikantně více používali strategie přímé (paměťové, kognitivní, kompenzační) než nepřímé (metakognitivní, afektivní, sociální). Nejvíce používanou skupinou strategií byly kompenzační strategie, naopak téměř nepoužívané byly paměťové a afektivní strategie. Efektivita strategií byla zjišťována vůči známce z CJ, celkové efektivitě učení, rozvoji jednotlivých CJ dovedností a úrovni znalosti CJ. U mnohých strategií se prokázala jejich efektivita, která byla v některých případech vázána na dosaženou úroveň CJ kompetence. Zkoumané strategie se ve své efektivitě liší a ukazuje se, že žáky nejvíce používané strategie nemusí být právě ty nejefektivnější. Mnoho z empiricky efektivních strategií není žáky dostatečně používáno. Jako nejefektivnější skupina strategií se ukazují kognitivní strategie. Jako ústřední, klíčová strategie byla na základě triangulace dat z použitých metod výzkumu identifikována strategie procvičování, především v přirozeném prostředí a s autentickými materiály. Na základě empirických dat byla vytvořena třífaktorová klasifikace strategií učení CJ, která reviduje dosavadní teorii klasifikace strategií. ER -
VLČKOVÁ, Kateřina. \textit{STRATEGIE UČENÍ CIZÍMU JAZYKU. Výsledky výzkumu používání a efektivity strategií na gymnáziích.}. Brno: Paido, 2007, 217 s. Pedagogický výzkum. ISBN~978-80-7315-155-3.
|