C 2007

Problematika výuky ruštiny u žáků se specifickými poruchami učení pohledem učitele

GRENAROVÁ, Renée

Basic information

Original name

Problematika výuky ruštiny u žáků se specifickými poruchami učení pohledem učitele

Name in Czech

Problematika výuky ruštiny u žáků se specifickými poruchami učení pohledem učitele

Name (in English)

Specific learning difficulties and teaching foreign language in international context

Authors

GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV, p. 193-214, 22 pp. Edice pedagogické literatury, 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023098

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-162-1

Keywords in English

education teaching foreign language at secondary schools integrated pupil teaching Russian language specific learning difficulties current situation teachers self evaluation research

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/2/2013 23:47, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Ve stati jsou prezentován výzkum, jenž se ve formě dotazníkového šetření soustředil na zmapování situace a východisek ve sféře vyučování ruskému jazyku u žáků se specifickými problémy učení na 2. stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií v Jihomoravském kraji. Výzkumná sonda sleduje problematiku ze zorného úhlu učitele ruštiny, analyzuje na základě učitelské reflexe a autoevaluace počet žáků se specifickými poruchami učení (dále SPU), zastoupení jednotlivých typů tříd, zabývá se vzájemnou spoluprací respondentů se školním psychologem, rodiči žáka, pedagogicko-psychologickou poradnou. Příspěvek přináší přehled o úrovni kompetencí a způsobu získání odborných znalostí o SPU u učitelů, interpretuje informace o respondenty preferované pomoci ze strany řešitelského kolektivu, slouží jako východisko pro další specifický výzkum.

In English

Research about teaching Russian at lower secondary schools in South Moravian region is described here. The goal was to analyze teachers opinion on integration of pupils with specific learning difficulties into Russian lessons, cooperation with counselling centres and parents. Data obtained will serve for other approaches suitable for learning Russian in classes with these pupils.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education