D 2007

Ergonomics in the context of contemporary education

PECINA, Pavel a Josef PECINA

Základní údaje

Originální název

Ergonomics in the context of contemporary education

Název česky

Ergonomie a současná škola

Autoři

PECINA, Pavel (203 Česká republika, garant) a Josef PECINA (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Škola s zdraví 21 (2), od s. 873-880, 8 s. 2007

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00025671

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-138-6

UT WoS

000264733100087

Klíčová slova česky

ergonomie, školská ergonomie, bezpečnost práce a ochrana zdraví žáků,osvětlení prostoru, hlučnost, klimatické podmínky

Klíčová slova anglicky

ergonomics school ergonomics work sagety and health protection lighting noise level climatic conditions

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2009 13:08, Mgr. Dušan Kalášek

Anotace

V originále

ergonomics is a relatively new interdisciplinary science. In the school context, it finds its use primarily in optimal space management(concerning the classrooms, corridors, furniture etc.) as well as in regulating work safety and protecting the pupils health. In our study, we mainly concentrate on these issues. However, ergonomics encompassesalso various other aspects of school life, such as noise level, lighting, climatic conditions(temperature, humidity, ventilation), good nutrition, water, intake, creating, timetables,daily learning routine planning and relaxation management. Therefore, our paper aims to define the conceptof ergonomics and serve as an introduction to this complex science.

Česky

Ergonomie jako relativně mladá interdisciplinární vědní disciplína vstupuje do problematiky školy zejména z pohledu optimálního řešení prostoru (učebny, chodby, nábytek apod. ), dále potom z pohledu bezpečnosti práce a ochrany zdraví žáků ve škole. Těmto ukazatelům věnujeme v příspěvku největší pozornost. Do problematiky patří i otázky osvětlení prostoru, hlučnost, klimatické podmínky (teplota, vlhkost, proudění vzduchu), otázky správné výživy a přijmu tekutin, tvorba rozvrhů, režimu výuky a relaxace ve všech časových cyklech. Náš příspěvek tedy lze chápat jako vymezení problému a úvod od této rozsáhlé problematiky.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století