KAŠPAROVÁ, Klára. Reportování o společenské odpovědnosti podniku (Corporate Social Responsibility Reporting). In Problematika Corporate Social Responsibility se zaměřením na lidský kapitál, Gender Studies a environmentální management. 2007th ed. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, p. 226-232. ISBN 978-80-7372-289-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reportování o společenské odpovědnosti podniku
Name in Czech Reportování o společenské odpovědnosti podniku
Name (in English) Corporate Social Responsibility Reporting
Authors KAŠPAROVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2007. vyd. Liberec, Problematika Corporate Social Responsibility se zaměřením na lidský kapitál, Gender Studies a environmentální management, p. 226-232, 7 pp. 2007.
Publisher Technická univerzita v Liberci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/07:00050882
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7372-289-0
Keywords in English Corporate Social Responsibility (CSR) stakeholders reporting annual reports sustainability reports
Changed by Changed by: Ing. Klára Kašparová, Ph.D., učo 16090. Changed: 13/4/2012 18:41.
Abstract
Společenská odpovědnosti podniku (CSR) se teoretikové managementu systematicky věnují již od 50. let minulého století. Za zlomový rok je pokládán rok 1953, kdy H. R. Bowen vydává svou knihu Social Responsibilities of the Businessman, ve které uvádí první definici společenské odpovědnosti. Vývoj společenské odpovědnosti byl dále posunut definováním tzv. železného zákona Davisem v 60. letech a propojením CSR se stakeholderskou teorií v 80. letech min. století. V současné době se většina výzkumů zaměřuje na zjištění, zda CSR aktivity přináší podniku nějaké výhody a zda se do nich tedy vyplatí investovat. Z jednotlivých výzkumů je patrné, že mezi teoretiky a výzkumníky nastává shoda ohledně toho, že CSR aktivity přináší výhody např. v podobě zvýšení zisku, lepšího přístupu k dodatečnému kapitálu, zlepšení image, zvýšení obratu a loajality zákazníků, zvýšení schopnosti získat a udržet kvalitní zaměstnance, udržení kroku s konkurenty a požadavky trhu či možné snížení zákonného dohledu a zákonných opatření. Zároveň však docházejí k závěru, že tyto výhody lze využít jen tehdy, když bude podnik o svých CSR aktivitách informovat. Cílem příspěvku je poukázat na to, co brání podnikům propagovat tyto CSR aktivity, jaké jsou v současnosti nejpoužívanější kanály pro zviditelnění těchto aktivit, jaký je nejčastější způsob implementování těchto informací do výročních zpráv a jak se jejich obsah mění v průběhu času.
Abstract (in English)
Corporate Social Responsibility (CSR) has been discussed by experts since the 1950s. The year of 1953 is considered to be a breakthrough because H. R. Bowen published his book Social Responsibilities of the Businessman in which he defines the first social responsibilities. Then the development of CSR was pushed forward by Iron Law defined by Davis in 1960s and by linkage of CSR with stakeholder theory in 1980s. Researches, whose aim is to find out if the CSR-activities bring any profits to a company and therefore, if the activities are worth being invested into, have been carried out. In the present day, most theoreticians and researchers agree on the fact that CSR-activities produce benefits such as increase of profit, access to supplementary capital, improvement of companys image, increase of turnover and allegiance of customers, increase of the ability to acquire and hold effective employees, keeping up with the competition and market demands, or possible decrease of legal control and measures. At the same time, these researches have come to the conclusion that in order to become apparent, the positive effects must be published or informed about by the company. The aim of this paper is point out the barriers which prevent companies from promoting their CSR activities, the most frequently used communication channels, the most frequently used way for implementing information in the annual reports and modification of their content through the years.
Links
1M0524, research and development projectName: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy
PrintDisplayed: 27/7/2024 20:29