J 2007

Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část)

LUKAS, Josef

Základní údaje

Originální název

Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část)

Název anglicky

Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 1)

Autoři

LUKAS, Josef (203 Česká republika, garant)

Vydání

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2007, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00032802

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

teacher; development; developmental stages; interpersonal development; teacher identity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2010 13:42, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Anotace

V originále

V první části přehledové studie se autor zabývá vymezením a konsekvencemi pojmu vývoj učitele, který nazírá více z psychologické perspektivy. Předkládá koncepci základního členění na užší a širší pojetí vývoje, která v různé míře zahrnují pedagogické, psychologické a sociální aspekty, související s vývojem učitele jakožto profesionála. Ve studii jsou dále představena některá užší psychologická pojetí vývoje učitele, která vycházejí hlavně z aplikace obecných vývojových stádií jedinců, a také užší pedagogická pojetí, jež jsou zaměřena především na vývoj znalostí, dovedností a kompetencí učitele. Užší pedagogická pojetí většinou představují členění vývoje do různých etap či úrovní a jsou často chápána jako vývoj (rozvoj) učitele per se. Závěr studie nabízí kritické zhodnocení diskutovaných užších pojetí a naznačuje jejich limity.

Anglicky

The first part of the summary study deals with definition and consequences of the notion of teacher development, viewed more from the psychological perspective. The author presents a concept of a basic division to the narrow and the wide approach to development covering different ranges of pedagogical, psychological and social aspects related to professional development of teacher. The study further introduced certain narrowly psychological concepts of teacher development, mainly based on application of the general developmental stages of individuals, and also some narrow pedagogical concepts focusing on development of knowledge, skills and competences of teacher. The narrow pedagogical concepts usually represent development divided into various stages or levels and are often understood as development (development) of teacher per se. The conclusion of the study offers a critical assessment of the discussed narrow concepts, indicating their limits.