2007
Ruský gosudar a zlo v ruském politickém myšlení politickém myšlení přelomu 15. a 16. století
BOČEK, PavelZákladní údaje
Originální název
Ruský gosudar a zlo v ruském politickém myšlení politickém myšlení přelomu 15. a 16. století
Název anglicky
The Russain Gosudar and the Evil in the Russain Political Thought at the Turn of the 15th and 16th Century
Autoři
BOČEK, Pavel (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, Slovanské historické studie 32, od s. 199-210, 12 s. 2007
Nakladatel
Historický ústav AV ČR
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/07:00023377
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7286-120-0
Klíčová slova anglicky
Russia; Gosudar; Sanin; Orthodoxy
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 10:45, doc. PhDr. Pavel Boček, CSc.
V originále
Po definitivním svržení tatarského jha se z ruského vládce usedajícího na trůn z vůle tatarských chánů stával sebevědomý "gosudar i samoděržec vseja russkija zemli". Spolu s touto proměnou se stával odpovědným před Bohem za celou svoji říši. Na něm záleželo, co bude, či nebude považovat za zlo a jak se proti němu případně postaví.Sanin a metropolita Daniil spojili osud moskevského státu s osudem pravoslavné církve. Na carovi záleželo, jak se dokáže vypořádat s touto odpovědností a zda se stane mučitelem či nositelem zla a nebo naopak dokáže "pod ním jsoucí" před zlem ochránit.
Anglicky
After the definitive overtrow of a Tatar yoke, the ruler ascending to the throne of will of the Mongolian khans was becoming a self-confident "gosudra i samoděržec vseja russkja zemli". In conjunction with this transformation he was becoming responsible to the God for all his empire.The ruler himself was deciding what he will or will not consider being evil and what will be his contingent attitude towards it.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|